Tamsyn Muirová: Gideon Devátá

Debutující novozélandská autorka Tamsyn Muirová rozehrává v první části plánované trilogie originální a atmosférický příběh plný nekromancie, šermířských soubojů a nečekaných odhalení.

Gideon Nav se neúspěšně pokusila utéct z planety Devátého dvora už víc než osmdesátkrát, tentokrát je ale doopravdy přesvědčená, že vytoužené svobody dosáhne. Chce vstoupit do armády a vybudovat si pro sebe vlastní život nesvázaný pravidly izolovaného světa obývaného náboženskými fanatiky a oživlými kostlivci. Vysněný cíl má teď v osmnácti letech skutečně na dosah, ale plány jí jako už tolikrát předtím překazí Ctihodná dcera Harrowhark Nonagesima, dědička vládnoucího rodu a proklatě mocná nekromantka. Gideon je jakožto nalezenec bez zvláštních magických schopností proti ní téměř bezmocná, to jí však nikdy nebránilo Harrow z duše nenávidět. Jaké je proto její překvapení, když se místo obvyklého trestu dočká od Harrow nečekané nabídky.

K odloučenému Devátému dvoru doputovalo předvolání od samotného nesmrtelného císaře, aby se jeho zástupci dostavili do sídla Prvního dvora a podstoupili zde společně s vyvolenými z ostatních osmi dvorů zkoušku, která určí podobu nové generace liktorů, nesmrtelných, elitních nekromantů. Harrow se tím dostává do poměrně prekérní situace, jelikož účast ve zkoušce je podmíněna tím, že nekromant bude mít po celou dobu k ruce svého rytíře. A Devátý dvůr je na tom v tomto ohledu víc než bídně. Nabídne proto pozici Gideon a slíbí jí, že na oplátku získá po splnění úkolu svobodu. Krátce poté, co obě dorazí na císařovu planetu, však začne být jasné, že tady nepůjde pouze o prosté soutěžení v dovednostech. A vzápětí dojde k první násilné smrti.

Gideon Devátá se řadí mezi hodně polarizující knihy. Tamsyn Muirová se v ní snaží skloubit řadu zdánlivě nekompatibilních elementů a záleží na čtenáři, jestli na její hru přistoupí. Autorce se musí nechat, že každému zástupci jednotlivých dvorů dokázala vdechnout uvěřitelnost a přesvědčivost. Pro lepší orientaci navíc slouží seznam osob umístěný v úvodu. Radost pozorovat je i vývoj vzájemného vztahu mezi Gideon a Harrow, které se i přes naprosto rozdílené povahy a předchozí nepřátelství potřebují rychle naučit spoléhat jedna na druhou.

Gideon Devátá je bezpochyby naprosto unikátní směsice sci-fi, fantasy, hororu a detektivky. Postavami a hlavní premisou zapadá do YA žánru, ve skutečnosti se ale kvůli drsným bojovým scénám a hodně graficky pojatým ukázkám nejrůznějších nekromantických praktik blíží spíše současnému trendu knížek pro „dospělejší publikum“. To vše podle mě hovoří v její prospěch. Román je podivný, ponurý, brutálně nelítostný i nesmírně vtipný takovým tím mírně přihlouplým stylem, který v tomhle případě ale neuvěřitelně dobře funguje. Jsem z knihy jako z celku nadšená. Má to ale několik háčků.

Tamsyn Muirová se totiž hned od začátku s nikým nemazlí, nic nevysvětluje a čtenář se rozhodně nesmí nechat odradit tím, že spoustu věcí vůbec nechápe. Kniha má hodně pomalý a matoucí rozjezd, navíc se dlouho tváří, že v ní půjde hlavně o tisíckrát jinde viděný turnaj v dovednostech. Doporučuji mít v tomto směru trpělivost a dát Gideon Deváté druhou šanci, protože skutečný děj připomíná v tom nejlepším slova smyslu spíše detektivní romány od Agathy Christie. Od momentu první vraždy začíná kniha nabírat neuvěřitelný spád, překvapení střídá překvapení a není možné ji odložit, dokud nepřijdete celé záhadě na kloub. Závěr je potom jedna velká akční nálož, ze které jde hlava kolem.

Gideon Devátá nebude zdaleka pro každého. Nabízí fascinující, ale nepříliš dobře prokreslený svět. Vyžaduje od čtenáře velkou pozornost, protože kromě opravdu podivných reálií přichází ještě s širokou škálou různorodých postav. V neposlední řadě musím pochválit i skutečně výborný překlad Alžběty Lexové a krásnou, naprosto výstižnou obálku. Přes počáteční obtíže si mě tohle velké ponuré, krvavé a hektické dobrodružství dokázalo nakonec dokonale získat.

Původní název: Gideon the Ninth
Nakladatelství: Host, 2021
Překlad: Alžběta Lexová