Becky Chambersová: S pokorou a nadějí

Název S pokorou a nadějí vám nic moc neřekne. Působí možná až nevýrazně, když uvážíme, že jde o sci-fi. Jenže po dočtení oceníte, že se kniha jmenuje právě takhle. Protože právě s pokorou a nadějí je napsána.

Kniha má sto sedmdesát stran, jedná se tedy o novelu. Příběh se odehrává v daleké budoucnosti, kdy lidstvo vynalezlo somaformaci, díky které astronauti dokážou přežít ve vesmíru. Dokážou produkovat nemrznoucí směs a absorbovat radioaktivní záření, které mění ve výživu. Umí se přizpůsobit různým gravitačním silám, a tudíž se mohou vydat do rozličných podmínek.

Hlavními hrdiny je čtyřlístek astronautů, kteří se vydali na dalekou misi, aby prozkoumali čtyři planety: Aecor, Mirabilis, Operu a Votum. Během cesty jsou v kontaktu se Zemí, ale ten postupně uvadá, což posádku znervózňuje, ačkoliv se soustředí na svůj průzkum planet.

Na každé planetě čtveřice tráví nějaký čas a každý ze čtyř světů je zcela jiný. Posádka je fascinována různorodým životem a pestrostí prostředí. Právě ono poznávání a popis života expedice je obsahem knihy. Novela působí velice mírumilovně a nepřináší žádné velké konflikty ani zápletky. Posádku sice čtenář poznává blíž a na planetách hrozí nebezpečí, nicméně čtenář ať nečeká souboje a vesmírné bitvy. Přitom fantazie autorky, která popisuje různorodou faunu a flóru, je bravurní. Při čtení si člověk připadá jako člen expedice, která objevuje nové světy. A ten pocit je velice příjemný. Stejně jako styl, jakým je novela napsána.

Autorka ctí klasickou science fiction, ale zároveň se nepouští do úplných vědeckých detailů. Přitom právě popis přežití ve vesmíru je tu zobrazen moc hezky a poměrně důvěryhodně.

Becky Chambersová je velice mladá, a přesto už nesmírně oceňovaná autorka. Proslavila se trilogií Poutníci, za niž v roce 2019 získala cenu Hugo. Jednotlivé knihy z cyklu pak byly na tuto cenu, ale i na další slovutné ceny nominovány. Za poměrně krátkou kariéru si autorka zkrátka udělala skvělé jméno.

S pokorou a nadějí je půvabná malá kniha, která nesmírně hezky „povídá“. Přináší radost z poznávání a ponouká k přemýšlení o tom, jací jsme malí človíčci v nekonečném vesmíru. Ale těch myšlenek ve vás jistě vzbudí více. Becky Chambersová i přes absenci akčních či násilných scén dokáže zcela nadchnout a pohltit. S pokorou a nadějí musím říci, že děkuji za takovou knihu. Je to krása.

Vydal: Host, 2021
Překlad: Lucie Bregantová
176 stran / 299 Kč