Země kanibalů Marka E. Pochy je zosobněným veganským peklem

Setkání zástupců dvou kultur vystavěných na absolutně rozdílných civilizačních základech může být obohacující pro obě strany, anebo – což je výsledkem daleko častějším – bývá minimálně pro jednu z těchto stran naprosto zničující. Jako i v případě popsaném na krví a vnitřnostmi potřísněných stránkách knihy Země kanibalů.

Románová prvotina slovenského spisovatele Marka E. Pochy (slovensky vyšlo v nakladatelství Hydra, 2016) se nyní konečně představuje i českému čtenáři bez pro někoho možné jazykové bariéry. Po českých vydáních románů ONI (2019) a Bestie (2020) se jedná o již třetí autorův titul u nakladatelství Carcosa.

Mark E. Pocha seznamuje čtenáře se skupinkou vysokoškolských studentů z Univerzity Konstantina Filozofa v Nitre a spolu s nimi jej přivádí do odlehlejší části Peru, kde díky získanému grantu má tato pětice studentů (3 muži, 2 ženy) zkoumat kontrast vztahů mezi místními obyvateli a spíše dobrodruhy než turisty, kteří do této nepříliš turisticky vyhledávané části jihoamerické země zamíří. Pro mladé lidi se jedná hlavně o vidinu zábavy a bouřlivých večírků v cizím prostředí.

Vše se změní, když se v peruánském Cuscu seznámí s domorodým chlapcem, jenž jim poví o kouzelném místě s jezerem a vodopádem hluboko v amazonské džungli, o jehož existenci nemá krom něho nikdo jiný ani tušení. Po prvotním odmítání hlavně ženské části skupiny se nakonec na tento výlet vydávají. Vše vypadá dokonale. I místo je svou kouzelnou malebností rájem na zemi. Tedy jen do chvíle, než nastane střet s krutou realitou. Přece jen ještě někdo další o místě věděl, a to domorodý indiánský kmen žijící stále primitivním způsobem života doby kamenné.

Mohlo by se jistě zdát, že děj Země kanibalů není nijak zvlášť originální, až na zapojení tuzemských postav (slovenských studentů) do klasické zápletky kanibalských hororů druhé poloviny 70. a celých 80. let, jejichž přímou inspiraci spolu s dalšími filmovými i literárními zdroji autor v doslovu otevřeně v odkazech přiznává. Přesto se mu podařilo již v prologu vytvořit velice zajímavou mystickou linku, která se proplétá celým příběhem jako stříbrná niť až do samotného závěru románu.

Různorodé povahové rysy jednotlivých členů skupiny mladých Slováků a jejich vzájemné vztahy se autorovi podařilo vykreslit velice barvitě a zdařile. Zejména to, jak popsal vzájemné konfrontace vysokoškoláků s drastickými událostmi s bravurou šíleného malíře krajinek, libujícího si v naturalisticky předložených nechutnostech. Ty se čtenáři živě objeví před jeho vnitřním zrakem, jakmile při četbě zavře oči. Ať už jde o mučení, zabíjení lidských bytostí a případnou konzumaci jejich nedostatečně tepelně upravených ostatků, anebo sodomii či explicitní popis skupinového sexu celé indiánské vesnice při náčelníkově svatbě.

Většina děje je popsána z pohledu studentů, i když v prologu a epilogu umožní autor nahlédnout i do motivací samotných primitivních kanibalů. To přece jen nebývá tak úplně zvykem, právě jako nebývá zvykem, aby autor nechal své alter ego skončit poměrně neslavným, až dokonce ponižujícím způsobem. Mark E. Pocha se toho evidentně nebál již v této svojí prvotině, a proto by se ani český čtenář a milovník hororu neměl obávat sáhnout po této výjimečné a zdařilé knize, v níž jde pocta kanibalskému žánru ruku v ruce s nechutnostmi, oplzlostmi, násilím, krví a vyvrhovanými vnitřnostmi.

Pokud jste knihu četli ve slovenském originále, můžete při nahlédnutí do tohoto vydání alespoň ocenit kvalitní překlad Milana Žáčka a pokochat se nádhernou originální obálkou z fotografické dílny Petera Cwokyho Murína nebo ilustracemi Martina Cuco Luciaka, použitými již v původním vydání.

Vydalo: Nakladatelství Carcosa, 2021
Původní název: Krajina kanibalov
Překlad: Milan Žáček