Benedict Jacka: Zmizelí (Alex Verus 3)

Alex je mág a jasnovidec, chcete-li věštec, jenž nakukuje do budoucnosti a vidí pravděpodobnosti a následky rozhodnutí – což je jistě dost atraktivní a užitečné, ale stejně tak nebezpečné. Ne nadarmo je věštců tak málo, jelikož zešílí nebo své schopnosti zablokují.

V prvním díle Předurčený opustil Alex Verus svůj bezpečný úkryt, zastrčený magický krámek, kde přežíval díky své chytrosti, jak sám o sobě říká. Už se nechce držet v ústraní a nemít přátele, i když by to bylo v jeho postavení moudré. Neustále tak šlape do něčeho, co smrdí a je evidentně mimo jeho ligu, což mu světlí i temní mágové neustále připomínají. Přesto si mocní žádají jeho služeb, neboť si získal určitou pověst. Čeká ho tedy nutné politikaření a opravdu drsný způsob života. Mágům se ztrácejí učedníci a na čaroděje tak čeká další detektivní práce, při níž se několikrát octne na rozcestí, a to v obou významech slova.

Určitě nejenom mně připomíná Alex Venus druida Attica O’Sullivana. Alex jako vždy nic netuší a vše řeší za pochodu, spíš tedy za úprku – protože stejně jako druid je trnem v oku mnohým zúčastněným a honí ho takřka všichni. Stejně jako Atticus provozuje magický krámek a má učnici – naštěstí méně hláškuje. Trochu připomíná i čaroděje Harryho Dresdena (na něj byla milá narážka v prvním díle), s nímž má společnou nechuť k Radě mágů, ale na rozdíl od něj je více sexy. Romantickou linku v příběhu sice nevidím, ovšem podle některých čtenářů tam je. Divné.

Divný je i jeden dům, který je v románu hlavní kulisou. Sálá z něj nehostinnost a lidské instinkty v něm křičí na poplach. Přesto musí Alex vkročit do stínů a bojovat nejen s nočními můrami. Tentokrát je nepřítel takřka nezničitelný, kromě nesmrtelnosti ovládá teleportaci, a dokonce umí ohýbat prostor.

Dobře, že mezi námi žijí lidé, kteří mají dar imaginace. Díky nim můžeme číst zajímavé knihy. Benedict Jacka se popasoval s možnými paradoxy jasnovidectví dočista geniálně – vždyť jen uvěřitelně zprostředkovat čtenáři magii je samo o sobě kouzlo. Díky Alexovi, který výjimečným magickým zrakem vidí to, co ostatním zůstává skryto, si čtenář dosyta užije čar a čarování, které hrdina rád a hojně popisuje. Přestože o sobě Alex říká, že je jen věštec, má i spoustu jiných, nejen magických dovedností. Ostatně všichni hráči mají spousty dovedností.

Román Zmizelí je odpočinkové fantasy čtení s jasným dějem bez zbytečných odboček. Text je svěží, čtivý, se správnými slovy na správných místech, vtipný, ale bez zbytečných vtíravých hlášek. Oproti prvnímu dílu má tento méně chyb. Úmyslně jsem zatím nečetla druhý díl Prokletý, abych byla schopná zaznamenat nějaký posun, ať už ve vztazích či v ději. Žádný však nenastal. Což ovšem u sérií plánovaných na mnoho dílů bývá běžné, vždyť dvanáctý díl vyjde v originále letos v prosinci. Kdo se rád nechává unášet fantazií, má se na co těšit.

Vydal: Fantom Print, 2021
Překlad: Kateřina Niklová
Obálka: Zuzi Maat