Afterparty – absurdity, bizarnosti & punk

Mít možnost nahlédnout do vidění světa někoho jiného může být vždy rizikem. Třeba člověk zjistí, že ta dennodenní šeď je stejná jako jeho, nebo vůbec nechápe, co se kolem něj v takovém případě děje. Je tu však v paletě dalších nesdělených možností jedna velice lákavá. Stačí mít otevřenou mysl, vypnutý kritický „WTF mód“ a nechat se volně unášet předloženými příběhy.

To je přesně případ této velmi zajímavé knihy od ještě zajímavější Ingrid Rudavské. Ženy, jejíž pohled na svět se z důvodu silného zrakového hendikepu nedá rozhodně označit za obyčejný. Především je muzikantkou ve svém postpunkovém projektu Love my Science, dále malířkou a v neposlední řadě i spisovatelkou. O zaměstnání učitelky angličtiny nemluvě.

Jednotlivě rozebírat povídky obsažené v její knize Afterparty by bylo těžce kontraproduktivní. Jedná se o nemalé množství kratších příběhů, v nichž si absurdní situace podávají dveře s pitoreskními postavičkami hozenými do bizarních situací. Kromě několika výjimek, které by se daly zařadit do fádních zákonitostí našeho vesmíru, se všechny ostatní odehrávají na alternativní podobě planety Země, trochu podobné té naší, i když rozhodně ne docela.

Žánry fantastiky se v této knize různě proplétají, překrývají a kříží mezi sebou. Jen aby se vyzrálý čtenář, schopný nechat se unášet fantazií někoho jiného, dostal na místa a do situací opravdu neočekávaných s ještě neočekávanějšími vyústěními. Autorka sama dává velký prostor a podněty k probuzení čtenářovy fantazie. Nic není jasně dané a mnohé pointy jsou jen naznačeny ve své přirozenosti a postavy v těchto příbězích nereagují standardně, neb ani nemusí.

Slovensko zaznamenané a poznamenané v knize Afterparty není tímtéž Slovenskem, které by mohli znát obyčejní smrtelníci. Alternativní vesmíry dneška se střídají s utopií zítřka. Monstra se tváří jako plnohodnotní členové společnosti. Obyčejné životní úkony se stávají bojem o přežití, stejně jako rodinné a mezilidské vztahy.

Na tuto knihu neexistuje návod. Buď se bude čtenářovi líbit, anebo nebude. To už ovšem nezáleží na knize ani na její autorce. Je na každém čtenáři, zdali je ochoten přistoupit na hru, kterou Ingrid Rudavská svými slovy rozehrála. Vším prostupují hudebními odkazy a autorčiny velmi sugestivní černobílé ilustrace podmalovávají nejeden z příběhů.

Vydal: Elist, 2020
Obálka: Zuzi Maat
Ilustrace: Ingrid Rudavská