Marc-Uwe Kling: QualityLand

QualityLand je Země v blízké budoucnosti, kde všechno skvěle funguje, protože životy obyčejných lidí řídí algoritmy. Mezi jedinou výjimku patří QualityLand 7 s nejkrásnějšími plážemi a nejúžasnějšími starými památkami, kde lidé bojují se skupinami nejzarputilejších teroristů.

V celém QualityLandu se mohou používat jen superlativy. Největší, nejúžasnější, nejzajímavější. Občané se označují jako nositelé kvality a každá dívka získá příjmení po povolání své matky a syn po povolání svého otce. Nejskvělejší aplikace jim vybere nejdokonalejšího partnera, nebo poradí, kdy toho stávajícího vyměnit za nového a nejlepšího. Obchody vědí, co přesně nositelé kvality chtějí, a to dřív, než si to vyberou, a doručí to dronem rovnou do zákazníkova domu dřív, než si to stihne objednat.

Peter Nezaměstnaný žije v QualityLandu a jako správný nositel kvality má osobního digitální asistenta jménem Málokdo. Ten mu za pomoci algoritmů vybírá kamarády, místa společných schůzek nebo jídlo z jídelníčku. Peter vede celkem nudný a neuspokojivý život. Provozuje menší šrotovnu a bazar, což je povolání, které zdědil po svém dědovi. Patří mezi nositele kvality s úrovní deset. Osoby s jednocifernou úrovní jsou nýmandi a dle státu ohrožená a slabá skupina. Na doporučení seznamovací aplikace randí se Sandrou Adminkou, ale jejich vztah vypadá neperspektivně, protože její úroveň začíná stoupat. Všechno se pro Petera změní, když mu doručovací dron z TheShopu přinese zásilku s růžových svítícím vibrátorem s delfínem. Peter se rozhodne nevyžádané zboží vrátit a netuší, že si ukousl sousto, které by ho mohlo snadno zadusit.

Další dějová linka sleduje volební boj o post nového prezidenta. Technika spočítala datum, kdy umře stávající nemocná prezidentka, a proto jsou připraveny nové volby. Kampaň před nimi začíná, bude tvrdá a nelítostná. Jedna ze dvou nejsilnějších stran se rozhodne využít momentu překvapení a hlavním kandidátem udělá androida Johna of Us. Aisha, šéfka volební kampaně, to nebude mít s Johnem vůbec jednoduché. Další důležitou postavou je Martyn, politik ze strany, která nominovala Johna, ale který si hledí hlavně vlastních zájmů. Divokou kartou je hackerka, vyděračka a volnomyšlenkářka Kiki.

Román QualityLand německého spisovatele Marc-Uwe Klinga je označován jako nejzábavnější sci-fi v nejen v tomto vesmíru. Jestli je to nejzábavnější, to není úplně jisté, ale čtenáře rozhodně pobaví. Na druhou stranu by se QualityLand dal popsat jako šokující postapo, protože vyvolává pocity, které se dostavují při čtení Orwelova románu 1984 nebo Kafkova Zámku.  Tenhle román se dá interpretovat různě a kromě pobavení vybízí i k zamyšlení. Opravdu bychom chtěli v takovém světě žít a není takový svět vlastně blíž, než si myslíme?

QualityLand nabízí skrytou kvalitu, kterou by asi nikdo při pohledu na skromnou a jednoduchou obálku nečekal. QualityLand patří určitě mezi top knihy letošního roku.

Román se dočkal i pokračování pod příznačným názvem QualityLand 2.0 a objevily se zprávy, že HBO podle knižní předlohy natočí televizní seriál.

Vydalo: XYZ, 2021