Jan Marvel Horn: Valard & vejce na draka

Život je někdy na draka. Pro rytíře Valarda je občas i život s drakem na draka. Když se k tomu přidají bohové, kouzelní dědečci, dračí vejce a žárlivý král, takový život je šílená halucinogenní jízda.

Rytíř Valard, vyznamenaný a udatný hrdina skončené války, si rozhodně neužívá klidu. Cestou do královského města ho drak neplánovaně vysadil ze svého hřbetu a zmizel neznámo kam a teď chce s Valardem mluvit sám král. Ten panovník, který se ve válce moc slavně nevyznamenal, a navíc si vzal za manželku Valardovu velkou lásku.

Drak Damián má problém. Naprosto neplánovaný a komplikovaný – nejenže na sebe i přes královský zákaz vzal lidskou podobu, ale někdo ohrožuje i dračí vejce, které vzniklo z jeho aférky s jednou vdovou. Netrvá dlouho a oba přátelé a jedno mimino prchají co nejdál od královského města a v patách mají hradní stráž a kouzelného dědečka.

Román Valard a vejce na draka je převážně nevážná fantasy, kořeněná vším možným, co se autorovi líbilo, a pytlem surovin, které zbyly poté, co pejsek a kočička dopekli dort. Prvotina Jana M. Horna je velmi svérázná kniha, která si dělá legraci z žánru i sama ze sebe. Přímo z ní čiší radost a nadšení, které jí autor věnoval, aby dosáhl svého literárního snu. Občas sice čtenář zakopne o díry v logice, kulhající vtipy nebo překombinované situace, nic z toho však nedokáže překrýt sálající energii díla. Ironie, nadsázka i bohatá slovní zásoba a legrační popisy to všechno vynahrazují.

Rytíř Valard je krapet suchá postava, o to víc kontrastuje jeho osoba s příběhem a situacemi, do kterých se dostává. Drak Damián je jeho naprostým protipólem. Charismatický sukničkář je poněkud šokován novou rolí otce malé dračí Prskavky. Chudák malá dračice je možná ta nejrozumněji se chovající postava z celého románu.

Příběh by se dal rozdělit na dvě části, z nichž jedna se odehrává v království a druhá za hranicemi v Helladě. Mezi tím hrdiny čekají drobné nepříjemnosti, jako vypalování tvrze nebo kouzelný dědeček, který prostě musí splnit tři přání, i když k nim přišla osoba naprosto neschválená z vyšších míst. K tomu se tam přimotá menší část z panteonu řeckých bohů a věci naberou naprosto nečekaný spád.

Prvotina Jana M. Horna patří do té kategorie knih, které potěší a zaujmou jen vybraný okruh čtenářů. Zejména těch, kteří se budou chtít pobavit a akceptují autorem nastavený příběh se všemi jeho zákruty, bludišti, horskými drahami nebo bludnými kameny. Román Valard a vejce na draka má otevřený konec, takže se možná čtenáři s rytířem, drakem a Prskavkou ještě někdy uvidí.

Vydaly: Straky na vrbě, 2020
Obálka a ilustrace: Vláďa Satran
Počet stran: 458