George R. R. Martin: Rytíř Sedmi království

Rytířský kodex, rytířská čest, to jsou hodnoty, které mladému panoši Dunkovi do hlavy ne přímo vtloukl, ale vemluvil jeho pán a mentor ser Arlan z Grošového Dubí. Byl to vlídný člověk a Dunk mu sloužil rád. Starý pán však zemřel a Dunk, snad pasovaný na rytíře, pokračuje v cestě za svým prvním rytířským turnajem na Jasanobrodskou lučinu.

Malého Dunka se potulný rytíř ujal v Králově přístavišti, po jehož ulicích bloumal ve společnosti dalších opuštěných dětí. Putovali spolu od síně k síni, od služby jednomu pánu k druhému, jak to u potulných rytířů chodí. Jen rytířských klání se k Dunkovu zklamání ser Arlan příliš neúčastnil, ale turnajová výstroj i válečný kůň Duncanovi po něm zůstali. Avšak za léta po boku sera Arlana Duncan pořádně narostl, zbroj si bude muset pořídit novou, i jméno, pod kterým se na turnaj zapíše. Cestou potká malého chlapce s hlavou holou jako koleno, který si říká Egg a chce se stát Dunkovým panošem. Jenže Dunk mu toho moc nabídnout nemůže a jejich cesta se rozchází. Ne však na dlouho.

Duncanovy příběhy se odehrávají dávno před událostmi v sáze Píseň ledu a ohně, uběhne ještě devadesát let, než Jon Sníh nalezne u mrtvého zlovlka vlčata, která se stanou společníky dětí Eddarda Starka.

Kniha Rytíř Sedmi království obsahuje tři novely, které čtenáře provedou historií Západozemí a nastíní budoucí události. Představují se jednotlivé šlechtické rody, jež už známe, a které teprve dosáhnou své velikosti, nebo naopak upadnou v zapomnění. Rod Targaryenů je právě u moci a pevně usazený na Železném trůnu, je však již poznamenaný vnitřním rozkolem. Draci jsou už jen erbovním symbolem, ale nevylíhlá dračí vejce jsou střežena jako nejvzácnější poklad.

V první novele Potulný rytíř se z Dunka stává ser Duncan Vysoký, jehož nechtějí zapsat jako účastníka turnaje, dokud nenajde ručitele. A není to jediná komplikace. Přímluvu sice najde, ale připlete se k násilné události, kdy jako pravý rytíř hájí slabší před jiným rytířem, jenž na rytířskou čest zapomněl. Bohužel je násilník královského rodu a Dunka čeká Souboj sedmi. A to jen díky přímluvě jeho ručitele Baelora Targaryena a docela neobyčejného chlapce Egga.

Přísežný meč je příběhem o vítězích a poražených v pokusu o převrat před řadou let, kdy proti sobě stál Targaryen proti Targaryenovi. Černožárova rebelie i po letech ovlivňuje přítomnost. Ser Eustace Osgrey v rebelii přišel o syny i statky a nyní starý, na pokraji sil se snaží hájit to málo, co mu ještě zbylo. Paní sousedního panství Rohanne Webber nechala přehradit hraniční potok a připravila tak Osgreye v horkém létě o vodu. Dunkan s Eggem, toho času ve službách sera Eustace, mají po boku s dalším rytířem problém vyřešit.

Ve třetím příběhu Tajemný rytíř se Dunk s Eggem rozhodli podívat na Zeď. Cestou potkají zástupy rytířstva, které míří do Bělostěn na svatbu tamního lorda a rytířské klání jako součást radovánek. Dunk se nechává umluvit a také se s Eggem na svatbu vypraví. Rád by viděl dračí vejce, které je cenou pro vítěze. A protože má Duncan vyloženě štěstí na smolné situace, připlete se s Eggem opět do plánů, do kterých se rozhodně připlést nechtěl.

Poutavé příběhy se nerozebíhají tak jako sága Píseň ledu a ohně, jsou velmi čtivé a přináší čtenáři řadu zamyšlení. Snad jen první část je ze začátku příliš popisná. George R. R. Martin, tak jak to umí, popisuje každý rod, každou korouhev a erb.

Hlavní postava Duncan je prostého původu a vede prostý život a stejně tak řeší i nastalé situace. Drží se však své cti a rytířských zásad i tam, kdy sám může přijít lehce k úhoně. Jenže kdo jiný by měl slabší bránit, když ti nejvíce pověření tak nečiní? Jeho panoš Egg se vedle něj má možnost mnohému naučit a vidět svět i z druhé strany neprivilegovaných.

George R. R. Martin (*1948) je známý především svou ságou Píseň ledu a ohně, která se stala předlohou  seriálu Hra o trůny. Seriál děj v knihách předběhl a můžeme jen předjímat, jak další dva plánované díly Vichry zimy a Sen o jaru nakonec dopadnou, zda budou vůbec dopsány. Kdo knihy četl a seriál viděl, zná i rozdíly mezi oběma formami, které jsou značné. Rytíř Sedmi království je však zatím filmaři nedotčený, i když světem internetu se nese zpráva o možném seriálu právě podle něj.

Vydalo: Argo, 2020 (2. vydání)
Překlad: Richard Podaný
Autoři obálky: Pavel Růt, Kateřina Bažantová