Dan Simmons: Endymionův vzestup

V roce 1818 vyšla epická báseň Endymion. Její autor John Keats si asi těžko mohl představit, že o téměř sto osmdesát let později vznikne dle jeho básně knižní série, ve které bude vystupovat i on jako jedna z postav. Navíc by asi nečekal, že půjde o rozsáhlé sci-fi, které se stane legendou svého žánru.

Zpěvy Hyperionu čítají dohromady čtyři rozsáhlé knihy – Hyperion, Pád Hyperionu, Endymion a Endymionův vzestup. Poslední jmenovaná právě vyšla ve spolupráci nakladatelství Argo a Triton, která se rozhodla celou sérii vydat v novém překladu Petra Kotrleho.

Rozsáhlost příběhu celé série je ohromující, a tak je rozhodně potřeba, abyste měli první tři knihy přečtené. Čtvrtá totiž počítá s tím, že se v celém ději a postavách vyznáte. V 31. století vše ovládá katolická církev a umělé inteligence Technojádra. Proti nim stojí mladá dívka Aenea a její přítel Raul Endymion. Děj knihy je rozložen na kapitoly, které se odehrávají přímo v centru Paxu (tedy církve), a na kapitoly sledující Aeneu a také Raula, který se k dívce snaží dostat.

Raul tak stejně jako v předchozím Endymionu poznává několik světů a setká se se zajímavými bytostmi. Tyto části knihy jsou zábavné a Dan Simmons celkově ukazuje, že jeho fantazie nezná mezí. Bohužel kapitoly z prostředí Paxu a týkající se hlavy církve jsou mnohdy zdlouhavé. Hnacím motorem pro Raula je i jeho láska k Aenee, která přesahuje prostor a čas. Celá série se odehrává ve velikém časovém rozestupu a některé postavy se vracejí například z budoucnosti.

Už od první knihy je jednou z nejvýraznějších postav tajemný Štír. Bytost, o které se téměř nic neví. Jen to, že má dva páry rukou, je obrovská, takřka nezničitelná a setkání s ní znamená většinou smrt. Není jasné, ke komu Štír patří, nejspíš přišel z budoucnosti. Celou sérii si čtenář láme hlavu, jaký má vlastně úkol. Někdy vraždí, jindy působí skoro jak pozitivní postava. Poslední díl trochu poodhalí, kdo je, ale ona tajemnost z něj nezmizí.

Dan Simmons je autor mnoha žánrů. Krom sci-fi proslul výbornými horory, fantasy romány či detektivkami. Je držitelem ceny Hugo (za Hyperion). Vedle Zpěvů Hyperionu patří mezi jeho nejvýznačnější díla například dilogie Ílion, která odkazuje na starý Homérův epos, ale odehrává se na Marsu.

Zpěvy Hyperionu jsou natolik komplexní a rozsáhlé dílo, že je o něm velice obtížné něco v krátkosti říci. První díl Hyperion je fascinující cestou složenou z několika minipříběhů a na každé straně přivádí čtenáře k údivu. Druhý díl je už komplikovanější a rozvijí všechny Simmonsovy vize. Endymion se posouvá o staletí dopředu, do období chaosu a představuje nové postavy. Endymionův vzestup celou ságu velice důstojně ukončuje, ačkoliv je patrně nejslabším dílem. Raul a Aenea hledají cestu k sobě a zároveň bojují proti Paxu.

Pokud máte rádi složitější příběhy, u kterých musíte číst i mezi řádky, pak je Endymionův vzestup i celá série pro vás to pravé. Netradiční styl vyprávění, odkazy na poetiku Keatsových básní i mnohdy brutální scény soubojů, ve kterých exceluje Štír. To vše tu je a mnohem víc.

Vydalo: Argo/Triton, 2021
Překlad: Petr Kotrle
698 stran / 748 Kč