Královská hra 5 – velké finále je tu

Finálové díly dramatických či hororových děl to většinou nemají lehké. Musejí totiž dostát očekáváním, která si čtenáři v průběhu čtení vytvořili. Jak v tomto směru obstála Královská hra?

Přeživší hráči z třídy 1. B v Tamaoce žijí v domnění, že Nobuaki, k němuž všichni vzhlíželi, zemřel, protože porušil pravidla. Ve vzduchu visí otazník nad tím, kdo je král a jaký bude následující úkol. Král se totiž nezastaví před ničím a jeho zkoušky jsou čím dál tím krutější. O co mu jde? A lze ho vůbec porazit?

Pátý a finální svazek mangy Královská hra nabízí další vypjaté scény, díky nimž atmosféra houstne. Jenže s přibývajícími stránkami, s nimiž se čtenáři nezadržitelně přibližují k cíli, vyvstává otázka: Jak chce tohle celé autor ukončit? Protože drtivou část knihy se řeší další králův úkol, který má zlikvidovat většinu přeživších. Spolužáci se mezi sebou hádají, na povrch vyplouvají jejich nevábné charakterové vlastnosti… Ačkoliv je to všechno přesně v duchu předchozích dílů a má to potenciál, pořád v člověku hlodá pocit, že to musí skončit velmi náhle a neuspokojivě, protože stránky ubývají a kde nic, tu nic…

A přesně to se stane. Velké odhalení toho, kdo je král a jaký je jeho motiv, se odehraje na několika posledních stránkách a bohužel navíc stylem deus ex machina. Aneb Nobuaki Kanazawa v poslední kapitole vytáhne jako králíka z klobouku řešení celé situace, k němuž do té doby v knize neexistovalo jediné vodítko. Ve světle předchozích událostí je to navíc řešení nacházející se spíše už za hranou uvěřitelnosti.

Královská hra měla potenciál thrilleru zdárně zkombinovaného s typicky vyvražďovacím hororem. Atmosféra fungovala na výbornou, postavy se chovaly věrohodně a jejich psychologie byla propracovaná. Místy to čtenáře nutilo k zamyšlení, jak by se asi v podobné situaci zachovali oni sami. I hlavní hrdina Nobuaki díky tomu působil sympatickým dojmem, protože ne všechno zvládal s přehledem – hroutil se, pochyboval, ve velkém brečel…

S přibývajícími svazky kvalita kolísala a finální díl, ačkoliv to zpočátku vypadalo, že by mohl sérii vytáhnout o kousek výš, celou Královskou hru zařadil do kategorie „zklamání“. I úplný závěr, který mohl působit setsakra silným dojmem, je vinou předchozí narativní lenosti spíše takovým povzdechnutím nad tím, jak to mohlo být skvělé.

Vydal: CREW, 2021
Překlad: Eliška Nováková
Počet stran: 172