Joe Abercrombie: Půl války (Moře střepů 3)

Literární recenze / 18.3.2021 /

Román Půl války je velkolepé a krvavé zakončení trilogie Moře střepů o cestě otce Jarviho za pomstou.

Celé Moře střepů se noří do chaosu. Stařena Wexen shromažďuje obrovskou velekrálovu armádu, aby si s její pomocí podrobila nadobro vše, co jí stojí v cestě, včetně rebelujících národů Gettska a Vansterska. Veškerý odpor se již od začátku zdá být marný, přesto se o něj gettský král Uthil a jeho protějšek Grom-gil-Gorm odhodlaně pokoušejí. Dříve nesmiřitelní protivníci uzavřeli za tímto účelem křehké spojenectví. Bude to však tváří v tvář nezastavitelné válečné mašinérii nepřítele, před kterou se nedávno bylo nuceno sklonit i dosud svobodné sousední Throvensko, stačit?

Gettský ministr otec Jarvi za této zoufalé situace cítí, že konečně nastal jeho čas. Je připravený obětovat doslova cokoliv, aby dosáhl vytoužené pomsty stařeně Wexen, a nyní k tomu má příležitost. Spoléhá se proto víc než kdy jindy na svůj pronikavý úsudek a spřádání složitých zákulisních plánů. Svoji úlohu v nich dostává i mladá princezna Skara, throvenská dědička trůnu, která byla nucena přihlížet tomu, jak Jasný Jilling, krutý válečník ve velekrálových službách, zmasakroval celou její rodinu. Skaře se povedlo uniknout a dostat se do relativního bezpečí Jarviho spojenecké aliance, její vyhlídky však stále nejsou dobré. Musí v sobě proto objevit sílu vzdorovat a ukázat všem ostříleným bojovníkům okolo, co se v ní skutečně skrývá.

Joe Abercrombie v posledním díle trilogie Moře střepů opět zariskoval a rozhodl se příběh velkého závěrečného střetnutí o budoucnost kontinentu odvyprávět z pohledu dvou úplně nových postav (Skary a Raitha) a jedné sice již dříve představené, ale poměrně neznámé (Koll). Skara z nich má jasně nejvýraznější dopad na děj, její kapitoly jsou nejzajímavější a ona sama prochází bezesporu největším charakterovým vývojem ze všech. Jako protiváha k ní slouží pohledy Raitha, krvelačného bojovníka až dosud ve službách Grom-gil-Gorma, a Kolla, mladého učně, který se pod vedením otce Jarviho chystá stát ministrem. Mírně do pozadí jsou odsunuty všechny hlavní a důležité postavy z předchozích knih, včetně Trnky a otce Jarviho.

Jedná se o neobvyklou volbu, která ovšem funguje na výbornou. Joe Abercrombie se zde skutečně ukazuje jako mistrovský vypravěč, dokáže na malém prostoru s přehledem představit nové postavy, zakomponovat je do děje a zároveň udržet čtenáře v napětí ohledně Jarviho plánů a konce jeho cesty započaté v románu Půl krále. Je potřeba také zmínit, jak temnými se většina postav v čele s Jarvim stává. Trilogie bývá prezentována jako young adult, v podstatě to však platí hlavně pro první knihu. V Půl války dojde oproti tomu na hodně drsnou akci, krvavé a brutální bojové scény jsou popisovány hodně zblízka a postavy musí neustále bojovat s vlastním svědomím a odůvodňovat si své činy na úkor morálky. Zdaleka ne všichni se přitom dočkají šťastného konce.

Joe Abercrombie v knize představuje celou řadu antihrdinů, možná s dobrými úmysly, ale provázené nepřekonatelnou touhou po moci. Mluví o tom, že míru nelze dosáhnout bez kompromisů a volby menšího zla a až nepříjemně zblízka ukazuje, co s lidmi dokáže provést válka. Zároveň ale říká i to, že každý boj jednou skončí, život běží dál a je na každém, jakou cestou se potom rozhodne jít.

Joe Abercrombie se velice snažil dovést do uspokojivého závěru veškeré příběhové linie a z velké části se mu to i podařilo (z vyprávění jako by ale vymizela dříve nakousnutá problematika otroctví). Povedené je hlavně rozuzlení celé záhady kolem starověkých „elfích“ rozvalin a relikvií roztroušených po různých částech jinak převážně vikingského světa. Závěr potom vyznívá opravdu hořkosladce a pochmurně, ale zároveň je i hodně smířlivý a zvláštně uspokojivý.

Originální název: Half a War
Nakladatelství: Laser-books, 2021
Překlad: Roman Tilcer