František Petran: Černí husaři a probuzený démon

Čestní vojáci, mytické víly, napravení zloduši, překrásní koně. To je lákavá směsice pro každé dítě toužící po dobrodružství. Kovářův syn Kubík je přesně takové dítko. Se zatajeným dechem poslouchá dědečkova vyprávění, až se jednoho dne sám stane hrdinou příběhu o odvaze, cti a polepšení.

Mág Florián a čarodějka Sabina, černí husaři elitní jednotky císaře Arminia, zastaví před kovárnou v Lískovci, aby kováře požádali o novou podkovu pro jednoho z koní. Netuší ovšem, jaké nebezpečí jim hrozí. Pro loupeživé bandy, které chudou vesničku sužují, znamená příjezd husarů zpestření vysoko nad rámec obvyklého vybírání poplatků a desátků. A tak na kovárnu zaútočí.

Z husarů a kovářovy rodiny se mezitím stali přátelé, a tak společnými silami útočníky hravě odrazí. Nadto se Florian rozhodne Lískovec z područí loupežníků vysvobodit jednou provždy. Celé se to zvrtne ve chvíli, kdy zloduši zaútočí znovu a Sabinu zasáhne očarovaná kulka. Tehdy si také Florián pomůže magií, přestože je mu to z dobrého důvodu zapovězeno. Prastarou magií totiž probudí svého dávného nepřítele, démona Knuta. Hordy pekelných monster se šikují a v sázce je najednou mnohem víc než osud několika vesničanů.

Kniha Černí husaři a probuzený démon je dobrodružný příběh o boji dobra proti zlu, s nímž nelze vyjednávat. Na jedné straně bitevního pole stojí to dobré a čisté, na druhé bezcitná krutost vyvrženců pekla. Ačkoliv se na první pohled zdá, že hlavními postavami jsou válečný mág a čarodějka, kovářův syn Kubík nezůstává pozadu. Což je dobře, protože s dětským hrdinou se cílová skupina mnohem lépe ztotožní. Příběh doprovázejí nádherné černobílé ilustrace hlavních postav a na konci užitečný slovníček použitých pojmů.

Protože znám tvorbu Františka Petrana pro dospělé, chvílemi jsem se nemohla při čtení Černých husarů zbavit dojmu, že by mohlo klidně jít o další knihu Oskara Fuchse osekanou o humor, sex a větší porci brutality. Patrná je snaha přiblížit se knihám pro mládež pravidelnou dávkou poučení. Když se nad to povznesete, výsledkem je vcelku milá směsice napětí a nostalgie, alespoň pro dospělého čtenáře. Starší děti dostanou vzrušující příběh, do kterého se snadno vžijí. Knihu je ale docela dobře možné využít i coby četbu na dobrou noc pro ty úplně nejmenší. Ačkoliv v tomto případě se na pokračování budou asi více těšit rodiče. Doporučila bych ji tedy dětem kolem deseti let, které už snesou trochu strašidelnější atmosféru bojů se zlem a větší porci poučného podtextu.

Vydala: Epocha, 2020
Ilustrace: Žaneta Kortusová
200 stran / 249 Kč