Alan Moore, Jacen Burrows: Neonomicon

U komiksu často platí – čím větší, tím lepší. Alespoň pro ty, co se rádi kochají kresbami. Neonomicon je ohromný. Kniha jak hrom, kterou když potěžkáte, uznáte, že tohle je těžký kalibr. To ostatně platí i pro její obsah.

Velký formát (o něco větší A4), pevné desky s povrchovou úpravou a působivá ilustrace na obálce čtenáře dokonale naláká. Neonomicon ihned připomene Lovecraftův Necronomicon a jasně řekne, že tento komiks nebude o kytičkách a sluníčku. Tady jde o horor.

V roce 2019 vyšel u nakladatelství Argo ještě „macatější“ komiks Providence, který uvedl Lovecraftovu mytologii do současnosti. Neonomicon na toto dílo Alana Moorea navazuje – teda téměř. V knize se totiž nachází příběh Vnitroblok, který je takovým prequelem Providence. Agent Sax vyšetřuje podivné vraždy v Rudém Háku. V klubu Zothique se schází divné hudební kapely a návštěvníci. A chodí tam tajemný Johnny Carcosa, který o vraždách nejspíš něco ví. Krátký, ale intenzivní příběh ukáže, jaký osud Saxe čeká.

Samotný příběh Neonomicon se odehrává až po Providence a dvojice navazuje na Saxovo vyšetřování. Znovu pátrají po Carcosovi a dostávají se mezi velice výstřední kult.

Příběh šlape rychle dopředu a nabídne i velice kontroverzní situace. Kdo nezná Lovecrafta, komiks mu ho velice dobře představí a takřka vše zde poukazuje na jeho díla nebo díla jiných autorů, se kterými se Lovecraft přátelil či se mu žánrově přibližují.

Fanoušky tohoto zakladatele kosmického hororu zas jistě potěší, jak Alan Moore dobře celé universum zná a je v něm jako doma. Co však může některé čtenáře zaskočit, je množství erotiky. Nahotou se tu nešetří a dojde i na velmi bizarní orgie. Nutno říci, že to zde má svůj význam, ale Lovecraft a erotika může být pro některé čtenáře velkým soustem. Na druhou stranu se dá ocenit, že ač vzdává autor Lovecraftovi hold, vkládá do díla své nápady a styl.

Samostatnou kapitolou je kresba, o kterou se postaral Jacen Burrows, jenž s Alanem Moorem spolupracuje dlouhodobě. Na velkém formátu se čtenář může v jeho kresbách doslova rochnit a především ty celostránkové vypadají fantasticky. Burrows je detailní, pečlivý a na některé ilustrace bude člověk koukat i vícekrát, aby objevil vše, co se na nich skrývá.

Alan Moore je legenda. Je tvůrce slavných Strážců či díla V jako Vendetta. S Neonomiconem perfektně navázal na Providence a Lovecraftův vesmír obohatil o skvělou knihu. Je to temné, bizarní a místy i „ulítlé“, ale to je jedině dobře. Lovecrafťácký maniak, a vůbec hororový si tu užije. Neonomicon je v každém případě skvělým komiksem ze světa, v němž existují prastará božstva a podivné kulty se je snaží přivést zpět.

Vydalo: Argo, 2021
Překlad: Marko Hauliš
Ilustrace: Jacen Burrows