Achernar – svět, kde se nedá svobodně žít

Zřejmě každý alespoň jednou pomyslel na to, že je pouhou loutkou bez svobodné vůle vedenou neviditelnou rukou skrytého loutkáře. Žít podle představ někoho jiného není právě příjemné, spíš znepokojivé. A pokud i loutkářovy vlivy přicházejí zvenčí, pro účastníka cizí hry, bez znalosti scénáře, je nemožné je zvrátit.

Své o tom může povědět Patricie, hlavní postava románu Ludmily Svozilové. Za jeden jediný den se v jejím životě přihodí až příliš fatálních zvratů, než aby se to dalo označit za pouhou náhodu. Nejdříve dostane výpověď v práci. Při cestě domů ji neznámý člověk v metru pozve na pohovor do firmy s velmi zvláštním názvem Achernar. Po příjezdu domů Patricie zjišťuje, že její klíč nepasuje k zámku od bytu. Přijde o většinu osobních věcí, takže její majetek se scvrkne na kabelku, tašku z Ikey a nepříliš velkou hotovost v peněžence. A jelikož nemá Patricie kam jinam jít, skončí na ulici mezi bezdomovci. Aby toho nebylo opravdu málo, ještě ji na každém kroku sleduje stalker, který jí nechává vzkazy na stránkách vytržených z Miltonova Ztraceného ráje. O jeho nebezpečnosti nemůže být pochyb, neboť lidé kolem Patricie začínají nehezkými, přesto nápaditými způsoby umírat. Všechny cesty ji nesmlouvavě vedou k Achernaru.

To je pouhý začátek velmi zajímavého a od první stránky napínavého příběhu, jenž čtenáře okamžitě vtáhne do děje. Jelikož v něm není nouze o nečekané zvraty a odhalení, jsou dávkovány velmi pozvolna. Ludmila Svozilová stvořila svět Achernaru podle jedné myšlenky z kvantové fyziky. Tento svět není ke svým účastníkům právě přívětivý. Přesně naopak – je zlý a krutý. A na jedno odhalení připadá hned několik nově vyvstalých otázek a čtenář může pouze doufat, že se do konce příběhu a poslední stánky vše objasní.

Příběh plyne jako řeka. Autorka jej promyslela do nejmenšího detailu, což mu dává punc uvěřitelnosti. Stejně tak podrobně popsala charaktery postav a motivace jejich činů. Nic se nestane náhodou a každý zdánlivě mimoděk zmíněný detail má dále v ději velký význam. Čtenář se i přes fantastický námět neubrání úvahám nad tím, jestli právě teď a tady v podobném světě nežije. Přece jen současná realita k tomu nepřímo vybízí.

Achernar je netuctová kniha, na jejíchž stránkách se odkrývá mnohovrstevný příběh, v němž si každý milovník fantastiky najde to své. Použité ilustrace Milana Popelky na obálce i uvnitř jen prohlubují a podtrhují atmosféru románu. Grafické zpracování Michala Březiny je opět bezchybné.

Ovšem to nejdůležitější je poselství tohoto románu: Pokud je situace zdánlivě neřešitelná a není vidět žádné pomyslné světlo na konci tunelu, stačí i nepatrná špetička naděje a vytrvalosti, aby si člověk uchoval svou vnitřní svobodu a překonal všechny překážky, právě jako řeka.

Vydal: Golden Dog, 2021
Ilustrace: Milan Popelka
284 stran / 299 Kč