Robert Silverberg: Tvář vod

Pro člověka je důležité mít pevnou půdu pod nohama. A to obrazně, i doslovně. Na planetě Hydros ale ani jedno nelze, jedná se totiž o vodní svět.

Planetu bez pevniny obývají roztodivní tvorové, včetně těch inteligentních. Jedna humanoidní rasa dokázala vytvořit několik umělých ostrovů, na kterých žijí. Společně s nimi obývá ostrovy i hrstka lidí, kteří se na planetu dostali po zkáze Země. Společenství je to nepočetné a rozeseté na mnoha ostrovech.

Kapitán Delagard využívá jednu ze zdejších inteligentních ras k ponorům ke dnu oceánu. Zvířata jsou to sice chytrá, ale velice krotká a důvěřivá. Delagard díky nim získává nerosty ze dna oceánu. Bohužel tvorové při tom přicházejí o život, a to dost krutým způsobem – kvůli dekompresi. Když se to dozví zdejší dominantní humanoidní rasa, která ostrovy postavila, chce, aby lidé odešli. A lidé se tak vydávají na cestu nekonečným oceánem hledat nové místo k životu. Delagard chce doplout až k mytické Tváři vod. To je místo uprostřed tajemného moře, kam se nikdo neodvažuje. Posádku čeká nesmírně náročná cesta bez záruky, že vůbec Tvář vody existuje.

Příběh je vyprávěn především prostřednictvím doktora Lawlera. Jako lékař má výsadní postavení. Všichni ho totiž potřebují. Je to poměrně uzavřený chlapík, ale dřímá v něm velká kuráž. Lidé na lodi čelí hladu, žízni (protože pitná voda se dá získat pouze z deště) či osobním sporům. Malá komunita má svá specifika a vztahy mezi nimi jsou poněkud volnější, než jsme zvyklí. Autor nabídne překvapivě i trochu erotiky. Lawler se totiž zamiluje. Sex v příběhu sice není nijak explicitní, ale tvoří vcelku nezanedbatelnou položku. Asi nejvíce je to patrné ve chvíli, kdy se na bok lodi přilepí forma života, která vypouští feromony, a tak je celá posádka absolutně nadržená a paluba se změní v naprostou sodomu gomoru.

Tvář vod patří sice do ranku sci-fi, ale stylem se v podstatě jedná o klasický dobrodružný příběh. Posádka čelí mnohým nebezpečím. Budete se až podivovat, jakou fantazii autor vložil do tvorby neobyčejně pestrých obyvatel oceánu. Někdy je možná těch nebezpečných tvorů až příliš.

Robert Silverberg ukazuje i svůj smysl pro humor. Ač se nejedná o humoristický román, je napsán zábavnou formou a jednotlivá dobrodružství si budete užívat. Zápletka příběhu je poměrně přímá a jednoduchá. Lidi jsou zkrátka kdekoliv a v jakékoliv době prevíti. Kolikrát to tu už bylo? Zlom přichází, až když dojde na hledání Tváře vody. Příběh potemní a přichází na řadu i věci, které vás donutí se zamyslet. Například o své svobodě a o tom, zda byste se podvolili většině jen proto, abyste nebyli sami.

Tvář vod vyšla poprvé v roce 1991. Pro Roberta Silverberga to byl další úspěšný počin. Tento čtyřnásobný držitel ceny Hugo a pětinásobný držitel ceny Nebula zde potvrdil svůj talent psát dobrodružné příběhy s myšlenkou. Opět přináší svět, ve kterém je více než jedna inteligentní rasa (podobně jako v Dolů k Zemi).

Slabinou může být pro někoho množství všemožných mořských stvoření a s nimi spojených soubojů. Čtenář jimi může být po čase už přejedený a občas to skutečně vypadá, jako by posádka neměla minuty klidu. Na druhou stranu předvádí Robert Silverberg neuvěřitelnou fantazii a množství nápadů. Kniha je velmi čtivá a zaujmou i charaktery postav. Tvář vod je dokonalý název, autor v románu totiž ukáže snad všechny myslitelné. Tahle kniha se bude líbit milovníkům dobrodružství. Budete se cítit, jako byste na Hydru skutečně byli.

Vydal: Laser, 2021
Překlad: Veronika Volhejnová
416 stran / 459 Kč