Charlotte Nicole Davisová a její nešťastné Šťastné dívky

Prvotina Charlotte Nicole Davisové zavede čtenáře do světa, který jako by z oka vypadl americkému Divokému západu z poloviny 19. století.

V zemi jménem Arketta žijí takzvaní lidé prašné krve v podstatě jako otroci. Jejich poznávacím znamením je, že nemají stín. Většina z nich dře v dolech, kde si stěží vydělají aspoň na jídlo, často se proto rodiny uchylují k tomu, že prodají své děti. Rodiče dívek se často utěšují, že se jejich dcery budou mít v Domech radosti lépe a nebudou strádat hlady. Mladší „denní“ dívky tam pracují v kuchyni, od šestnácti let pak jako „večerní dívky“ slouží k pobavení majetných zákazníků.

Šťastné dívky nemají šanci na lepší život – při příchodu do Domu radosti dostanou nesmazatelný cejch na krk, který ani nemůžou na delší dobu zakrýt, protože pak nesnesitelně pálí. Kdokoli by tak podle této značky poznal, že holka utekla z Domu radosti, a strážníci by ji zatkli. Domy navíc hlídají dobře placení plenitelé, lidé bez duše, kteří dokážou proniknout myšlenkou do lidského mozku a svou oběť tak psychicky týrat.

Hlavními hrdinkami románu je pětice těchto „šťastných dívek“. Příběh začíná, když šestnáctiletá Clementine při své první noci v sebeobraně zabije kunčafta. Její o rok starší sestra Aster a mladší kamarádky Tansy a Mallow vymyslí plán, jak se z domu dostat dřív, než mrtvolu někdo objeví. Nečekaně se k nim přidá ještě Violet, která je v podstatě vydírá, že když ji nevezmou s sebou, tak je práskne. Šťastnou shodou náhod se dívkám opravdu podaří se z bordelu v Green Creeku dostat, a tak začíná jejich úprk nejen před pleniteli, lovci odměn i strážci zákona, ale také krvelačnými duchy, kteří na ně útočí v noci.

Charlotte Nicole Davisová vede vyprávění ve třetí osobě, ale kromě úvodního prologu čtenář sleduje příběh jen z pohledu Aster. Všechny postavy jsou bohužel dost černobílé. Aster je jako vedoucí skupinky statečná, ochranitelská, nedůvěřivá a často dost riskuje. Violet je jediná, kdo působí trochu tajemně. K dívkám se později ještě připojí mladý ranger Zee, jenž pátrá po svých mladších sestrách, které chce osvobodit z Domu radosti.

Charlotte Nicole Davisová napsala dobrodružný příběh s několika fantasy prvky a zasadila jej do dystopického prostředí, které připomíná americký Jih a Divoký západ před občanskou válkou. Její hrdinky se podobně jako černé otrokyně snaží dostat na sever do Ferronu, země, kde by mohly žít svobodně.

Fantasy prvků není v románu Šťastné dívky mnoho, navíc je ani autorka nevysvětluje. Čtenář se tak nedozví, jak je možné, že lidé nemají stín, nebo jak se z lidí stávají plenitelé a proč dokážou to, co dokážou. O mstitelích je pouze řečeno, že jsou to duchové zrození z utrpení mučené duše. V tomhle vidím jednu nevýhodu toho, že autorka vypráví vše jen z pohledu Aster. Kdyby dala slovo třeba i dospělým postavám, mohla by toho čtenáři o tomto světě vysvětlit víc.

Po napínavém úvodu následuje docela dlouhá pasáž, kdy skupinka prchá od města k městu a občas přepadne bohatého pocestného. V této části však chybí tempo, vyprávění je zdlouhavé a nic moc se vlastně neděje. Změna prostředí následuje až skoro v poslední třetině knihy, kde čtenář nakoukne do života rebelů, a na konci samozřejmě dojde i na pár dramatičtějších událostí. Tyto napínavé pasáže však působí dost nerealisticky a naivně. Člověk se musí skoro smát, jak si pětice nezkušených holek hladce poradí s ozbrojenými strážci zákona, nebo jak lehce jim projde přepadení banky. Neuvěřitelné akce korunuje útěk ze zajetí po šesti dnech hladovění.

Román neobsahuje žádné krvavé, příliš drsné ani sexuální scény (navzdory tomu, kde se odehrávají úvodní kapitoly), má jednu lineární linku vyprávění, je tedy vhodný i pro mladší čtenáře (cca od 10 let). Zejména pro ty, kteří mají rádi dobrodružné příběhy, kde je důraz kladený na sílu přátelství, odvahu a loajalitu a kde je jasně vymezeno dobro a zlo. Šťastné dívky se letos dočkají pokračování, přesto Charlotte Nicole Davisová příběh uzavřela bez cliffhangeru, můžete si ho tedy přečíst i jako samostatný román. A ti čtenáři, kteří si postavy oblíbí, se můžou těšit na další díl The Sisters of Reckoning.

Vydalo: Yoli, 2020
Původní název: The Good Luck Girls
Překlad: Hana Vlčinská