S. T. Joshi (ed.): Černá křídla Cthulhu 5

Jedna, dvě, S. T. Joshi jde, tři, čtyři, už se blíží, pět a přináší Lovecraftův svět. Cthulhu přibyla další křídla, a tak jich má už pět. Hororová antologie obsahuje dvacet tajemných a zneklidňujících příběhů.

Kniha si drží stejný vizuální styl jako předešlé díly a rovněž tak složení povídek připomíná minulé antologie. Všechny více či méně pokračují v odkazu H. P. Lovecrafta, a stejně jako vždy jsou tu průměrné, slabé, ale i výborné povídky. Zajímavostí je, že spousta autorů z „pětky“ přispěla již do minulých dílů, či dokonce do všech.

To je i případ C. R. Kiernanové. Její povídka Daleko od všech břehů patří k tomu nejlepšímu ve sbírce. Autorka vypráví působivě a člověk má z díla opravdu správně nepříjemný pocit. Zároveň příběh patří k těm „archeologickým“, kde jde o nález prastarého artefaktu. Nic originálního, ale je to dobře napsané.

Nováčkem v Černých křídlech Cthulhu je David Hambling. Jeho Záležitost krve je dalším parádním kouskem knihy. Rozhodně je to nejpropracovanější povídka v antologii. Vypráví o muži, jenž přijede k rodině, kterou doposud neznal. Přijíždí jako dědic, ale dostane se mu přivítání jako vyděděnci. Autor stačil výborně vykreslit jednotlivé postavy a člověka až mrzí, když příběh skončí. Právě závěr je možná jedinou kaňkou, protože jako by si autor najednou uvědomil, že chce psát něco jako Lovecraft, a tak na konci přijde poměrné klišé.

Skvělá a až překvapivě jiná povídka jsou Rudé zdi od M. H. Jonese, který již do „Křídel“ přispěl dříve. Povídka je krátká a neuchopitelná. Z knihy vyčnívá, protože ji příliš nezatěžuje lovecraftovským stylem. Děj je bizarní. Z nebe padají lidé do hromady mrtvol. Hlavní hrdina přežije, jenže zjišťuje, že kolem něj jsou jen rudé zdi a padají další a další těla. Surrealistické a nevšední.

Velice překvapující je příběh Varhany chaosu od Donalda Tysona. Zde se čtenář podívá do podivného světa, který jako by vypadl ze starých amerických westernů. Jenže v post-apokalyptické podobě. Potěšující je, že si čtenář odpočine od všemožných pokusů o lovecraftovský styl. Tyson si jede po svém. Povídka je drsná a řádně hororová. Autor vypráví o temném kultu, šílenci a kazateli jménem Jidáš.

Většina povídek však spadá spíše do průměru a čtenář tu najde různé typy příběhů. Někde jde o objevy starých neznámých předmětů, jindy o uctívání prastarých bohů, o přeměnu člověka právě v některou z těch bytostí. Některé povídky jsou hodně podobné Lovecraftovu stylu, jiné občas přidají něco navíc. Například v Deníku příčetného člověka zaujmou prvky komedie. Semeno bohů zase nabídne o něco více nechutnosti. Je to klasický příběh o přeměně v něco hrozivého, ale zároveň je ona nechutnost doplněna jistou groteskností.

U některých povídek čtenáře možná napadne, proč jsou v takto prestižní antologii. Protože pár příběhů není napsáno zrovna nejlépe. Tím vznikají poměrně velké rozdíly mezi těmi skvělými a právě těmi, co ve finále působí jak do počtu. Naštěstí jich není moc.

S. T. Joshi opět sestavil pozoruhodnou sbírku povídek pro fanoušky lovecraftovského hororu. Zamrzí velký rozdíl v kvalitě povídek, ale stále platí, že drtivá většina z nich je na výborné úrovni. Samozřejmě každý čtenář si najde patrně jiné favority, tak už to u povídkových sbírek zkrátka bývá. Pokud máte už přečtené předešlé díly, pak není nad čím váhat a knihu si pořídit.

Seznam povídek:
Jonathan Thomas: Hojnost Iremu
Nicole Cushingová: Deník příčetného člověka