Petr Heteša: Yarminův syndrom

Před sedmnácti lety se na Zemi vrátila expedice z planety Rapponea. Něco tam zanechala, něco si přivezla a teď to vypadá, že se něco vrátilo…

Jedním ze členů mise byla i spolužačka hlavního hrdiny, bývalého člena zvláštních jednotek, nyní policisty Machowského. A protože v sobě hrdina nezapře starého romantika, pochopitelně své středoškolské lásce neodepře pomoc. A problémy jsou na světě.

Jednou z hlavních linií příběhu je právě vyprávění „náčelníka“ Machowského. Chlapík staré školy, superman pro děti místního vzdělávacího zařízení, nic nechápe, ale do všeho se plete, myslí mu to, ne že ne, ale trochu pomaleji, přičemž mu vydatně pomáhají camelky a Jack Daniels. Ostatně bez těchto rekvizit by to u Petra Heteši ani nešlo, stejně tak kulisy k tomuto příběhu jsou takové, jaké máme u autora rádi.

Baltimore je jako vždy pupkem světa, nad původním městem vyrostlo nové, vyspělé a odlidštěné, a tak zůstalo dolní Ground Zero obrovskou no-go zónou; nahoře se už všichni zbláznili, ale tady dole je ještě svět v pořádku, lidé zde žijí v symbióze, ovšem za vydatné pomoci všudypřítomných drog. Odhalené nosníky, trubky, plechy, beton, všude kape rezavá voda… to je to pravé surreálno, které ocení technický romantik, za kterého se Machowski považuje – prostě romantik každým coulem.

Ve fantastickém světě Petra Heteši je možné kde co a ani tentokrát nebudou čtenáři ochuzeni o různé vychytávky. Mikrosponky pod kůží tváře ovládané mobilem změní vaši podobu. Komu by se nelíbilo se trochu vylepšit, nebo naopak zošklivět, když to situace vyžaduje? Co udržuje čtenáře v napětí, je jednoznačně zajímavá sci-fi linka plná překvapení; scifista plesá nad androidy a výrazy typu nanobiální technologie nebo grafenová nanoelektronika se to tu jen hemží.

Když už jsme u toho hemžení: milovníci koček a psů budou jásat, nevzpomínám si, že by předešlé autorovy knihy byly plné chlupáčů. Existuje klub psího potěšení (který není pro psy), zato místní škola patří výhradně kočkám. Chlupáči zajistí v podzemí i tolik potřebný úklid biomateriálu, plné misky granulí tady totiž patří do zvířecích snů.

Yarminův syndrom je béčkový, Hetešovým čtenářům dobře známý a milý sci-fi mix starého s novým. Svět, kde se v kontrastu s budoucností vyspělých technologií ještě běžně kouří cigarety a pije v práci alkohol. Pro autorovy fanoušky je román sázkou na jistotu a to v této nejisté době potřebujeme – nějakou kotvu a odreagování. A o co vlastně v příběhu všem hrdinům jde? Přece o princeznu. Princezny se zkrátka musí zachránit!

Vydal: Brokilon, 2020
Obálka: Lukáš Tuma
Počet stran: 458