Kevin Hearne: Uštvaný (Kroniky železného druida 6)

Literární recenze / 11.1.2021 /

Atticus, Granuaile a Oberon musí v novém příběhu z Kronik Železného druida čelit jedné z dosud nejtěžších zkoušek. V patách jsou jim nesmrtelní Olympané a jim nezbývá než doslova běžet o život.

Některá rozhodnutí nás pronásledují i dlouhé roky potom, co jsme se s nimi zdánlivě vyrovnali. Vyprávět by o tom mohl i Atticus OʼSullivan. Kdysi se rozhodl riskovat a zasáhnout proti řádícím bakchantkám. Poštval si tak proti sobě jejich nadřízeného boha vína a šílenství, kterého byl nakonec přinucen uvěznit na Ostrovech času. Bohové na Olympu přirozeně nechtějí takovou věc nechat bez odplaty, Atticus se proto brzy ocitá tváří v tvář krvežíznivým bohyním lovu z řeckého i římského panteonu. On i jeho společníci přitom ani nedostali příliš času vychutnat si triumf v podobě svázání Granuaile se zemí. Nezbývá jim ale nic jiného než ihned zmobilizovat všechny síly a postavit se téhle nové vážné hrozbě.

Jejich protivníci na to jdou chytře. Odřízli jim všechny ústupové cesty, aby se nemohli  přemístit do bezpečí v Tír na nÓgu. Artemis a Diana si na ně následně počkaly v Rumunsku a jen zásluhou Mórrígan, která je dokázala na chvíli zaměstnat, dostal Atticus i s Oberonem a Granuaile šanci utéct a získat před bohyněmi náskok. Nebudou to mít ale vůbec snadné, potřebují se totiž nutně dostat až do Windsorského lesa v Anglii, kde by jim podle věštby měl přijít na pomoc legendární lovec Herne, vůdce Divokého honu. Jejich zběsilý útěk přitom sledují i zástupci dalších zainteresovaných stran. Někdo uzavírá sázky na jejich smrt, jiní intrikují a snaží se jejich postup zbrzdit, nebo mu naopak pomoci. Zdaleka se tak nejedná pouze o vypořádání se s Artemis a Dianou, v cestě jim stojí i temní elfové nebo upíři. A potom je tu samozřejmě drobná záležitost s osvobozeným Lokim a neustálou hrozbou rozpoutání Ragnaröku.

Prakticky celý příběh Uštvaného je složený z na sebe navazujících akčních scén. Téměř neustále se něco děje a postavy jsou pořád v pohybu. Kevin Hearne v tomhle oproti předchozímu dílu ještě přitvrdil a musím uznat, že se mu sázka na to, že vypráví o útěku hlavního hrdiny před dvojicí nesmrtelných bohyň, vyplatila. Čtenář se díky promyšlenosti jednotlivých pasáží ani na chvíli nenudí, a pokud od knihy čeká nenáročnou zábavu, plnou humoru a zajímavých postav, rozhodně vše dostává ve vrchovaté míře.

Jediným problémem může být to, že autor po většinu doby vlastně nepřichází s ničím novým a určité zvraty i vyústění celého velkolepého útěku se dají snadno odhadnout předem. Mohlo by se tak jednat o poměrně zbytečnou kapitolu v celé sérii a začínám se bát, že Kevin Hearne úplně neví, jak ji uspokojivě natáhnout na kýžených devět dílů, ale naštěstí i v Uštvaném se najde několik hodně podstatných momentů posunujících děj kupředu.

Především dochází k představení dvou nových postav, které se v budoucnu zařadí mezi důležité protagonisty. Román je také na mnoha místech překvapivě emotivní a líbí se mi, že se autor rozhodl zařadit do něj i několik kapitol z pohledu Granuaile. Sama o sobě zůstává přes veškeré snahy trochu polovičatou postavou. Vyprávění z jejího pohledu ale nabízí výrazně jiný tón a ukazuje věci z odlišné perspektivy, což je rozhodně osvěžující. Hlavní pozornost na sebe v Uštvaném ovšem opět strhává vlkodav Oberon se svými hláškami, vtipnými komentáři a láskou pro klobásy a pudlice. Na tom se nic nemění. Právě jeho specifický humor zůstává středobodem a poznávacím znakem série, která si tím udržuje odlehčený tón.

Lehkost vyprávění, akce i důraz na mix nejrůznějších aspektů z hned několika světových mytologií dělá sérii stále zajímavou a hodnou pozornosti, přestože v některých momentech upadá snad až do příliš vyježděných kolejí.

Originální název: Hunted
Vydal: Laser, 2020
Překlad: Lucie Bregantová