Robert Jackson Bennett: Čaropisci

Duch ve stroji. Co kdyby i neživé věci měly myšlenky? A co kdyby se daly využít k lidskému prospěchu? Zní to příliš nesmyslně? Když budete číst Čaropisce, přijde vám to jako ta nejlogičtější věc na světě.

Sancie Gradová se živí jako zlodějka. Dostane další zakázku a při jejím plnění se vloupá do přísně střeženého skladiště a ukradne artefakt, který změní její život. Může však změnit celý známý svět. Tím artefaktem je klíč. Malý předmět se Sancií dokonce komunikuje a jmenuje se Klef. Sancie se stává terčem daleko mocnějších lidí, kteří klíč chtějí získat pro sebe. Kolem dívky se začnou dít šílené věci a ona se snaží přežít.

Proč je klíč tak důležitý? Může totiž měnit vlastnosti neživých předmětů – kódovat je. Jedná se o prastarou, už zapomenutou technologii, která působí jako magie. V podstatě by šlo o zdokonalení skribování. Skribování umožňuje naprogramovat neživé předměty. Například aby vaše dveře skutečně otevřely jen vám. Aby si vůz, který vás veze, myslel, že jede stále z kopce. Zkrátka si představte, že by měly neživé věci své vnitřní přesvědčení a vy byste ho dokázali změnit. Celé umění skribování v příběhu nahrazuje magii a velice připomíná programování počítačů. Je to velice nápadité a neotřelé.

Příběh Sancie a jejího mluvícího klíče se odehrává ve městě Tevanne, které je velice rozsáhlé a rozdělené hned na několik městských částí, z nichž každé vládne někdo jiný. Respektive obchodní klany a korporace. Mezi těmito prosperujícími částmi jsou ještě „Plebsiny“, části města pro spodinu a pochybné existence. Tam žije i Sancie, ačkoliv její minulost patří jinam a je velice zajímavá. Ostatně i historie celého světa je tajemná a bude vás zajímat. Sancie má zvláštní schopnost se skribovanými předměty spolupracovat. Slyší je, ví, co říkají, a právě díky tomu dokáže obcházet například zabezpečovací systémy. Klef, mluvící klíč, má tyhle schopnosti daleko působivější a společně se Sancií utvoří velice silný tým. Dialogy mezi těmito dvěma si budete užívat.

Čaropisci mají v sobě i spoustu humoru. Jako by autor byl neustále nad věcí a humorem dodával příběhu lehkost. Přesto k úplné komedii nesklouzne. Stále se jedná o výpravnou městskou fantasy. Místy dokonce o akční příběh. Zejména ve druhé polovině knihy jdete s hrdiny z akce do akce.

Robert Jackson Bennett se díky trilogii Božská města dostal mezi čelní představitele současné fantasy. Zcela zaslouženě. V Čaropiscích pokračuje v podobném duchu. Jde o stejný žánr a také stejně skvělé vyprávění. Bennett píše nádherně. Čtení si užijete a přitom autor nepíše nikterak složitě či přehnaně umělecky. Díky tomu je neuvěřitelně snadné se do příběhu začíst.

Sancie je působivá hlavní hrdinka a nelze jí nefandit. Stejně tak si patrně oblíbíte i Klefa, protože takto charismatický klíč jste jistě nikde nepotkali. Ale ani další postavy v příběhu nejsou vůbec nudné.

Stejně jako Božská města i Čaropisci představují fantasy pro dospělé. Tentokrát Bennett využívá hodně z moderních technologií, které přenesl do svého vymyšleného světa. Skribování připomíná programování. Aby toho nebylo málo, díky překladu si rozšíříte i slovník – „zkrunděný“ zní jako nadávka dost dobře.

Při čtení se budete bavit dobře. Jsou tu vtipy, ale také mnoho dramatických událostí i melancholičtějších okamžiků. Robert Jackson Bennett potvrdil svůj status a předložil parádní příběh. Čaropisci jsou navíc prvním dílem trilogie Záhutí. Nezbývá než se těšit na druhý díl, který snad bude stejně oslnivý jako ten první.

Vydal: Host, 2020
Překlad: Milan Pohl
Obálka: Will Staehle