Petra Slováková: Pán čarodějů

Literární recenze / 6.12.2020 /

Už podruhé se díky Petře Slovákové můžeme podívat do současné Ostravy plné magických bytostí a sledovat boje jak mezi policejními jednotkami a čaroději, tak mezi gangy čarodějů navzájem. Na čí straně stojí čaroděj Petr a jak se vyrovnává cestovatelka v čase Jana se svým neobyčejným životem?

V úvodním románu Střípky času seznámila Petra Slováková čtenáře se světem prodchnutým magií. Příběh zasadila do víceméně současné Ostravy a představila v něm především dva protagonisty – mladého čaroděje Petra a cestovatelku v čase Janu. Dvojice na konci románu porazila mocného mága a našla si k sobě cestu a příběh se mohl zdát v podstatě uzavřený. Ovšem byla by škoda, kdyby autorka nevyužila jak povedeně vytvořený svět, tak dobře vykreslené postavy. Na krátkém prostoru se jí podařilo čtenáře zaujmout, a tak určitě každé nadšené čtenářské srdce zaplesalo, že dostane přídavek.

Petr předpokládal, že když se konečně pomstil a zabil čaroděje, který měl na svědomí vraždu jeho rodiny (kromě řady dalších hnusných skutků), bude mít klid a taky víc času na Janu. Přestože on ji zná docela dobře díky jejím skokům do minulosti, Jana Petra teprve poznává. V podstatě ho zná jen pár týdnů, Petr je pro ni stále velkým tajemstvím, což ještě umocňuje to, že jí spoustu věcí o sobě tají. Jednak aby ji chránil, jednak aby ji svou temnou minulostí nevystrašil, jednak z obav z toho, aby nenarušil kontinuitu v čase. Jejich vztah tak trpí, přestože se oba snaží s tím druhým vycházet.

Petr a Jana však kromě osobních problémů stojí před mnohem nebezpečnějším úkolem, který na Petrova bedra naložilo policejní velitelství – musí zničit několik dalších mocných ostravských čarodějů a jejich gangů, pokud nechce skončit ve vězení za všechny činy, které spáchal ještě jako Mabrokova pravá ruka. Kvůli tomu se musí vrátit do ostravského podsvětí a nastoupit na Mabrokovo místo.

Pokud se minule zdálo, že autorka pluje jen po povrchu, že se mohla do příběhu a postav ponořit hlouběji, v Pánu čarodějů se tak stalo, ostatně kniha má o dvě stě stránek víc. Petra Slováková umožnila čtenáři lépe poznat oba hlavní hrdiny – čemuž vydatně pomáhá, že příběh vypráví střídavě z pohledu obou protagonistů – a tedy lépe chápat jejich rozhodnutí a chování. Ostatní postavy kromě Davida, velitele policejní jednotky magicky nadaných lidí, trochu splývají dohromady, což je způsobeno hlavně tím, že nemají samostatně tolik prostoru. Oproti minulému dílu samozřejmě ještě pár postav přibylo a rozhodně nejsou černobílé (to ostatně ani Petr). Autorka tu ukazuje, že můžete držet pěsti i někomu, u koho byste to nečekali.

Je třeba vyzdvihnout, jak Petra Slováková zvládla napsat příběh tak, aby do sebe časově všechno zapadalo. Spousta událostí se totiž spustí skokem hrdinky do nějakého okamžiku v minulosti, takže odhaduju, že si časovou osu musela dobře promyslet předem. Autorka se nebála ani bojových a drsných scén, vše popisuje celkem podrobně. Přes Petra vysvětluje fungování magie a také to, že není všemocná.

Jelikož je kniha i napůl romance, dalo by se čekat víc intimity mezi hlavní dvojicí, hlavně zpočátku totiž působí spíš jako kamarádi bez špetky erotického jiskření (což ale může být jen můj problém). Přitom Jana je smyslem Petrova života, přestože teď není úplně taková, jakou si ji vysnil – ještě to zkrátka není ta vyzrálá Jana, která se k němu z budoucnosti vracela. Ostatně kvůli tomu Jana působí vedle Petra jako naivní středoškolačka – což je ale u osmnáctileté holky bez větších životních zkušeností o to uvěřitelnější, a tedy dobře napsané.

Román Pán čarodějů má rychlé tempo, čtenář musí mít pocit, že se neustále něco děje, protože hlavní hrdina jde z jedné akce do druhé, neustále riskuje život a u toho ještě zachraňuje životy ostatních. Napětí v příběhu neudržuje jen stále hrozící nebezpečí, ale i vývoj vztahu hlavní dvojice, jejich hádky a usmiřování. Jen těžko se pak lze od knihy odtrhnout.

Stylisticky nelze autorce nic vytknout, věty nikde nedrhnou, je poznat, že už má pár knih za sebou. Trochu jen zamrzí nadbytek překlepů, který v textu zůstal (u nakladatelství Host je to docela nečekané).

Z urban fantasy Střípky času jsem byla příjemně překvapená, proto jsem se maličko obávala toho, jak se Petře Slovákové podaří na velice dobrou knihu navázat, a musím říct, že moje očekávání daleko předčila. Pán čarodějů je ještě povedenější dílo než jeho předchůdce, akčnější, vážné, ale občas i humorné, skvělý mix dobrodružství a romance, který udrží čtenářovu pozornost až do konce. Ten je v podstatě uzavřený, ale budiž nám útěchou, že autorka připravuje pokračování.

Vydal: Host, 2020
Obálka: Braňo Matis
520 stran / 399 Kč