N. K. Jemisinová: Kamenné nebe (Zlomená země 3)

Literární recenze / 10.12.2020 /

Kamenné nebe je velkolepé zakončení jedné z nejlepších sci-fi sérií poslední doby. Poslední díl trilogie Zlomená země se rozhodně nedrží zkrátka a ve hře tentokrát není nic menšího než konečný osud lidstva.

Příběh se znovu odehrává především na Tišině, obrovském, ale zároveň vysoce nestabilním kontinentě, kde dochází v průběhu stovek let ke koloběhům různých seismických změn. Tato období s sebou vždy přinášejí katastrofy takřka apokalyptických rozměrů. Civilizace v důsledku toho téměř zanikla a zbylí lidé se naučili vzdorovat trvalé nepřízni počasí sdružováním do spolů, malých komunit řízených přísnými pravidly. Od začátku posledního období nyní uplynuly dva roky, utrpení narůstá a boj o přežití jednotlivých skupin se stává čím dál obtížnějším. Naštěstí přichází po dlouhé době i naděje. Luna, zbloudilá družice Země, se znovu přibližuje planetě na dosah a s ní narůstá také šance na skutečnou změnu.

V Kamenném nebi vrcholí příběh orogénky Essun, která se nyní zcela upnula k nalezení své dcery a napravení světa. Na konci minulého dílu se jí povedlo ovládnout bránu z obelisků, zaplatila za to ovšem krutou cenu a pomalu, ale jistě se mění v kámen. Přesto se nevzdává a cestuje spolu s ostatními ze spolu Kastrima skrz nehostinný svět ke svému cíli. Na dlouhou výpravu však vyráží i její dcera Nassun, doprovázená věrným strážcem Skaffou. Na rozdíl od své matky dospěla Nassun k závěru, že lidstvo je příliš kruté a nepoučitelné, jediné řešení proto vidí v jeho naprostém zničení. Obě dvě orogénky mají potenciál rozhodnout o osudu všech. Na pozadí jejich vzájemného dramatu se ale odehrává ještě mnohem déle trvající konflikt různých frakcí tajemných kamenožravců. Právě oni představují klíč k pochopení původu obelisků, orogénů i k odhalení toho, jak před dávnými časy svět poprvé skončil.

N. K. Jemisinová na sebe vzala v Kamenném nebi extrémně těžký úkol dovést všechny příběhové linie hrdinů do uspokojivého konce, odhalit zbývající tajemství světa Tišiny a ještě k tomu přijít s grandiózním, ale hlavně velice uspokojivým finále. Vše zvládla s přehledem a kniha, stejně jako její předchůdkyně, právem patří mezi nejvyzdvihovanější díla současné science fiction. Kamenné nebe snad už nemá tak nápaditě konstruovaný příběh, jako tomu bylo u Pátého ročního období, stále je však sepsané krásným jazykem a autorka i zde stále používá originální styl vyprávění z pohledu druhé osoby.

Na pozadí osudů Essun, Nassun a kamenožravce Hoy navíc upozorňuje možná ještě viditelněji a přímočařeji než dříve na řadu palčivých otázek, s nimiž se potýká současná společnost. Ať již jde o rasovou nenávist, předsudky a diskriminaci vůči menšinám nebo nebezpečí plynoucí z klimatických změn a technického pokroku nehledícího na následky.

Kromě toho však N. K. Jemisinová v knize prozkoumává také mnohem osobnější témata. Zabývá se mateřstvím, různými podobami lásky, vyrovnáváním se se ztrátou blízkých a komplikovaným vztahem rodičů k dětem. Nebývá zvykem, aby hlavními postavami podobného typu knih byla žena afroamerického původu ve zralém věku a desetiletá holčička, obdobně netypických a velice dobře zapamatovatelných je ale i většina vedlejších postav. Autorka se přitom nijak nesnaží o to, aby působily líbivě. Nechává je procházet těžkými zkouškami, dělat obtížná rozhodnutí, trpět, vztekat se a truchlit, ale i snít a doufat v lepší časy.

Ve své podstatě se jedná o velice vážný román, ukazující nesmírně pochmurnou vizi budoucnosti naší planety. Zároveň ho ale prakticky nelze pustit u ruky. Nabízí hodně napětí i zajímavých momentů a nutí k zamyšlení. Co víc si přát?

Originální název: The Stone Sky
Nakladatelství: Host, 2020
Překlad: Roman Tilcer