Lady Mechanika 4 odhaluje tajemství minulosti

Sice to vzhledem k letošním okolnostem trochu trvalo, ale nakonec jsme se dočkali a na pulty knihkupectví dorazil čtvrtý – a prozatím poslední – svazek steampunkové série Lady Mechanika. Nakladatelství Argo tím tak dohnalo svět a na další díl si nejspíš budeme muset ještě poměrně dlouho počkat…

Ve čtvrtém svazku – který obsahuje čtvrtou a pátou knihu série – si bude muset Lady Mechanika poradit s vraždícím automatonem, o němž si řada svědků myslí, že se pod jeho maskou skrývá právě proslulá dobrodružka. Mechanika má jen krátký čas, aby dopadla skutečného pachatele a očistila své jméno. Nemluvě o tom, že se tento maniak zaměřuje na bývalé spolupracovníky pana Lewise a i sám Mechaničin společník je ohrožen na životě. Na povrch vyplouvá dávné tajemství o tragédii, jež stála život i Lewisovu rodinu.

V druhém příběhu se na scéně objeví kovová ruka, která jako by z kloubu vypadla samotné Lady Mechanice. Tentokrát se poodhaluje tajemství Mechaničina původu – nebo by se k tomu možná bývala byla naskytla příležitost, kdyby pan Lewis nepadl do spárů fae. Do přísně vědeckého světa se tak opět dostává trocha magie.

Příběhy Lady Mechaniky se doposud nesly spíš v dobrodružném duchu – spousta akce, vloupání a plížení se po nocích, řada technických udělátek, zrady a úskoky. Tím vším se proplétaly zajímavé postavy – nezřídka s tragickou minulostí – a jejich vzájemné vztahy představovaly příjemné zpestření v záplavě bitek a zběsilých útěků. V prozatím posledním svazku se však tentokrát autor zaměřuje primárně na postavy a tím dává celému vyprávění nový rozměr. Ne, že by předchozím dílům chyběly emoce, to ani omylem, přesto Joe Benitez tentokrát klade na emocionální rozpoložení a psychický stav hrdinů nebývalý důraz.

Kromě toho Lady Mechanika – stejně jako například v příběhu La Dama de la Muerte z třetího svazku – otevírá i tady některé závažné otázky a místy si pohrává s takřka filozofickými úvahami. Na přetřes přichází pocit viny či syndrom přeživšího, stejně jako otázka, nakolik má člověk právo zasahovat druhým do života v rámci jejich blaha. Poslední zmíněný motiv je ústředním námětem druhého příběhu s fae. Smíření se s těžkými a leckdy nepříjemnými rozhodnutími, jež naši bližní činí s plným vědomím, co jim to přinese, je náročné a ne každý to zvládne. Zakončení čtvrté knihy je tak mírně pochmurné a dává tušit, že ani do budoucna nebude mít Lady Mechanika na růžích ustláno…

Kapitolou sama o sobě je pak kresba. O té bych mohla básnit celé hodiny – o všech detailech, atmosféře, co dýchá z každé linie… Ale budete se muset spokojit s tím, když řeknu, že je jednoduše nádherná, dechberoucí a neskutečným způsobem okouzlující. Ve světě komiksu zatím existují pouze dva výtvarníci, kteří mě dokázali takhle beze zbytku uhranout svou tvorbou – a Joe Benitez je jedním z nich. Jeho kresby mají duši a dokážou oslovit, stále dokola, i na několikáté čtení. Když se zadíváte na jednotlivé panely, pokaždé v nich najdete něco nového – detail na oblečení, odlesky, výrazy tváře… Listovat si tímto komiksem i po dočtení je zkrátka čirá radost.

V zahraničí letos vyšla šestá kniha dobrodružství Lady Mechaniky. Jelikož však Argo vydává tuhle sérii většinou souborně – tedy víc dílů najednou – nejspíš si na další svazek budeme muset počkat až do vydání sedmé knihy. Ale věřte mi, že takhle luxusní, velkoformátové vydání za to čekání stojí. A do té doby se můžete alespoň znovu pokochat předchozími díly.

Vydalo: Argo, 2020
Překlad: Richard Klíčník
Počet stran: 192