Dům u hřbitova – místa mají svou paměť

Místa oplývají vzpomínkami, mají svá tajemství. O takových, na kterých došlo k něčemu zlověstnému, co se svou intenzitou prolíná se světem lidí, se začínají vyprávět legendy a psát příběhy. Neboť tato místa hovoří opravdu hlasitě, a to i k jinak hluchým lidským uším.

Právě jedním takovým reálným místem a inspirací pro knihu je hřbitov Bachelor’s Grove v americkém státě Illinois, a to i se zlověstným domem stojícím na jeho pozemku. Místní radnice každý rok v období Halloweenu vynakládá nemalé výdaje, aby zamezila nedovolenému vstupu na tento hřbitov, ať už hororovým nadšencům nebo uctívačům čarodějnictví či satanismu.

Skupina investorů se však rozhodne z legendami opředeného místa vytvořit výnosnou děsivou atrakci. Dům hrůzy ovšem nejdříve potřebuje nutné stavební úpravy. Najatý tesař Mike pověst tohoto místa zná a do renovace domu se mu z pochopitelných důvodů nechce. Ovšem vidina pravidelného a nemalého příjmu jej nakonec přesvědčí. Jeho rozhodnutí prochází zkouškou od samotného začátku, jako by místo a duše na jeho přítomnost začaly reagovat a probouzet se z neklidného spánku. Setká se zde s tajemnou Katie a její mlčenlivou kamarádkou Emery, které mu začnou při práci dělat společnost. A právě sílící přitažlivost ke Katie přehluší všechny Mikeovy oprávněné obavy a práci zdárně dokončí, aby mohli nastoupit interiéroví designéři, maskéři a budoucí „strašidla“ a halloweenská sezóna mohla zdárně začít a pokračovat až do krvavého vyústění o velké noci.

U nás do této chvíle prakticky neznámý americký hororový spisovatel John Everson pojal tuto knihu jako poctu převážně filmovému hororu. Jeho láska k tomuto žánru je cítit z každé stránky. Při pomalejším rozjezdu čtenáře seznámí jak se hřbitovem Bachelor’s Grove, tak i s jednotlivými postavami, které toto místo svede dohromady. Napětí dávkuje po troškách a postupně navyšuje, aby příběh mohl vyústit v opravdovou krvavou lázeň.

V Domě u hřbitova, poznamenaném pohnutou historií, v němž jsou jednotlivé místnosti zasvěceny filmovým hororovým klasikám, to vlastně ani jinak nejde. Děj je prošpikován odkazy na velmistry žánru a jejich ikonická díla a John Everson jim v knize vdechl život a nemálo si jich do svého příběhu i vypůjčil. Čtenář může posoudit sugestivnost jednotlivých popisů. Do jaké míry jej mrazí v zátylku, jestli cítí ostrost nože pronikajícího kůží, lepkavou vlhkost chladnoucí krve, zda slyší řev motorové pily. Několik málo zmíněných nepřesností o zemi původu u méně známých filmů lze autorovi velmi snadno odpustit.

Dům u hřbitova je druhým titulem edice Halloweenská knihovna nakladatelství Carcosa, v opět skvělém překladu Milana Žáčka. Pro hororové nadšence je prakticky povinností si knihu přečíst.

Hodnocení: 94 %

Vydala: Carcosa, 2020