Roshani Chokshiová: Zlatí vlci

Zlatí vlci, první díl historické young adult fantasy série, přináší spletitý příběh plný intrik, hádanek, hlavolamů a odvážných loupeží.

Paříž, město plné světel a lesku, se v roce 1889 chystá na velkolepou událost v podobě otevření Světové výstavy, která sem přiláká miliony návštěvníků. Pod nádherným pozlátkem se ovšem skrývá i hodně temnoty a nikdo to neví tak dobře jako Séverin Montagnet-Alarie, navenek bohatý hoteliér, ve skrytu ale profesionální lupič a lovec pokladů.

Séverin se narodil do jedné z nejmocnějších rodin ve Francii, právoplatné dědictví mu však bylo před deseti lety kvůli jeho smíšenému původu upřeno a on se od té doby snaží získat zpět všechny čarovné předměty, na které mocný Babylónský řád, jehož měl být právoplatným členem a patriarchou, sáhl. Postupně si dokázal vybudovat celou síť kontaktů a spolupracovníků, z nichž ti nejbližší se brzy proměnili v jeho věrné přátele a členy rodiny.

Séverinův život se tak postupně ustálil do zavedených kolejí, všechno se ale mění ve chvíli, kdy po jedné zvlášť nebezpečné loupeži dostává nabídku, která se neodmítá. Musí se pokusit najít a ukrást extrémně vzácný předmět a místo mezi mocnou elitou země mu bude navráceno. Rozjede proto komplikovaný plán, na jehož uskutečnění naštěstí není sám. Může se spolehnout na Lailu, exotickou tanečnici z Indie, která dokáže pouhým dotykem odhalit minulost předmětů, svého adoptivního bratra Tristana s talentem pro přetváření rostlin, španělsko-filipínského historika Enriqua a Zofii, mladou polskou dívku židovského původu, která sice tolik nerozumí světu kolem sebe, zato je ale nepřekonatelná v číslech. Tajně se ke skupince přidává ještě Hypnos, jeden z dalších patriarchů Řádu, jenž má vlastní zájem na tom, aby celá operace proběhla úspěšně. Nikdo z nich však netuší, do jak moc smrtící mise se ve skutečnosti pouštějí.

Zlatí vlci se zlodějským tématem i skladbou protagonistů podobají Šesti vranám od Leigh Bardugo. V mnoha elementech jde ale o docela jinou knihu. Především se odehrává v kulisách reálné historické události. Paříž na konci devatenáctého století a před chystanou Světovou výstavou je vykreslená jako plná barev, luxusu a opulentní zábavy. Na druhou stranu ovšem autorka klade snad ještě větší důraz na odkrytí všech temných stránek doby a poukazuje zejména na kolonialismus, převažující xenofobii, antisemitismus a další formy útisku všech těch, kteří nějak vybočovali ze společenské normy. V tom se Zlatí vlci jasně odlišují od většiny ostatních fantasy příběhů.

Magický systém je zabudovaný do samotných základů vyprávění a pomáhá ještě ozvláštnit už tak dobře vybudovanou atmosféru. Jedná se o místy hodně popisné, ale vyvážené čtení, příběh ubíhá rychle a děj, přestože neoplývá příliš mnoha nečekanými zvraty, dokáže zaujmout, a to zejména tím, jakým způsobem jsou konstruovány jednotlivé hádanky a úkoly, s nimiž se postavy musí vypořádat. Roshani Chokshiová  zde hodně využívá křesťanskou ikonografii, ale čerpá i z egyptské nebo čínské mytologie a šifry staví na matematických principech. Podle všech předpokladů by se tedy mělo jednat o výbornou knihu, přesto mě ale ve výsledku Zlatí vlci poměrně zklamali.

Největší problém spočívá v tom, že zde bylo málo skutečně zapamatovatelných elementů. Autorka se snažila dosáhnout až příliš věcí najednou – aby román byl sociálním a politickým komentářem doby, nabídl složitý a komplexní magický systém, nápaditý příběh a skvělé postavy. Přitom se však Roshani Chokshiová nedokázala soustředit ani na jeden z prvků tak, aby dobře pasovaly dohromady a dokázaly zaujmout. Například diverzita a různorodost postav je tady opravdu úžasná, ale žádný z protagonistů nepůsobí reálně a nemá dostatečně vybudovanou osobnost. Jejich vzájemné vztahy také nevypadají příliš uvěřitelně. Chyba možná spočívá v tom, že čtenář je hozen doprostřed příběhu s předem vybudovanými vazbami a potkává ústřední pětici už jako sehraný tým.

Celkově je to skutečně škoda, protože Zlatí vlci mají obrovský, ale nenaplněný potenciál, ještě umocněný ne úplně povedeným závěrem. Zdaleka nejde o špatnou knihu. Věřím, že si najde velké množství spokojeného publika, a jsem poměrně zvědavá na to, jak si autorka poradí s pokračováním, které má podle všeho nakročeno hodně zajímavým směrem.

Originální název: The Gilded Wolves
Nakladatelství: Host, 2020
Překlad: Alžběta Lexová