Ben Aaronovitch: Stín nad Trevírem (Řeky Londýna 7,5)

Literární recenze / 12.11.2020 /

Zvony Londýna s sebou přinesly rozhodující střetnutí Petra Granta s Mužem bez tváře. Nastal proto čas nechat známé postavy trochu vydechnout a podívat se, jak se s magií vypořádávají jinde než ve Velké Británii.

Ben Aaronovitch se rozhodl přesunout děj na kontinent a představit čtenářům úplně nového protagonistu jménem Tobias Winter. Tobias pracuje v německé obdobě Rozmaru a právě byl odvolán z dovolené, protože v Trevíru došlo k podezřelé vraždě, do níž by potenciálně mohla být zapletena magie. Na místě ihned dostává kontakt na někdy snad až příliš entuziastickou Vanessu Sommerovou, zdejší policistku, která kvůli svému přehledu a znalostem pravidelně dostává na starosti zločiny spojené s vínem a vinným byznysem.

Tobiasovi začne být důvod jejího přidělení jasný ve chvíli, kdy spatří místo činu a vzápětí se dozvídá i výsledky ohledání těla zesnulého. Prozatím neznámý muž zemřel na následky kontaktu se zvláštním druhem plísně používané k infikování rostlin tak, aby produkovaly speciální druh vína. Bez nejmenších pochybností se jedná o neobvyklou smrt a Tobias si velice rychle potvrdí, že případ mu byl opravdu přidělen správně. Společně s Vanessou se okamžitě pouští do vyšetřování, které je zavede do nezvyklých a různorodých koutů Trevíru, města známého malebnou polohou v údolí řeky Mosely, ale také dlouhou a spletitou historií sahající až do dob starověkého Říma. Během pátrání postupně narazí na celou řadu podezřelých. Jenže kdo z nich za činem skutečně stojí? A podaří se ho zastavit dřív, než si na svoje konto připíše další oběť?

Novela Stín nad Trevírem se vrací ke kořenům série a přináší na poměry Bena Aaronovitche celkem jednoduchý příběh nezatížený postranními zápletkami. Děj se točí hlavně kolem vyšetřování případu a nabízí všechno, na co si čtenáři zvykli z předchozích knih: humor, rychlé tempo, detailní popisy prostředí i pořádnou dávku nadpřirozena. Rozdíl spočívá v tom, že tentokrát se vše odehrává v jiné zemi a z pohledu nové postavy. Německo řeší magické záležitosti v rámci policejního uspořádání po svém a zdejší strážci zákona přistupují ke všemu s příslovečnou pečlivostí a smyslem pro pořádek. Princip kouzel však zůstává všude stejný a také bytosti z polosvěta neznají hranice a řídí se podobnými principy. Výsledkem je zajímavý mix důvěrně známého stylu vyprávění s odlišným zasazením a pohledem na svět hlavní postavy.

Věřím, že se najdou tací, kteří budou z Aaronovitchova přístupu lehce zklamaní, protože zejména úvodní část knihy se poměrně hodně věnuje rekapitulaci principů magie a magických bytostí. Na druhou stranu je zásluhou těchto vysvětlovacích pasáží poměrně dobře možné číst novelu zcela samostatně i bez předchozí znalosti hlavní série Řeky Londýna. Podle mého se autorovi tento experiment s rozšířením čtenářské základy i vlastního magického světa rozhodně povedl a doufám, že se v budoucnu dočkáme jeho pokračování a případně i setkání obou hlavních protagonistů Tobiase a Petera při společném vyšetřování. Musím ocenit i to, že Ben Aaronovitch navštívil místa, o kterých píše, a dal si záležet, aby mu veškeré detaily seděly. Trevír je navíc se svojí bohatou minulostí, památkami a celkovým geniem loci výborně zvoleným místem pro zasazení celého příběhu.

Jedinou výtku bych měla k postavě Tobiase Wintera, který zní až příliš jako Peter Grant. Jeho vystupování je sice o něco serióznější, neoplývá tak velkým sarkasmem a v hlavě mu neustále neběží popkulturní hlášky, ale jinak má s Peterem až moc společného (oba to jsou mladí policisté náhodou zatažení do zcela nového světa) a na mnoha místech vyprávění znějí téměř zaměnitelně, což je velká škoda. Příběh nenabízí příliš detailů o ostatních nových postavách, zejména o Tobiasově tajemné nadřízené by se však více informací hodilo. Celkově ale přináší Stín nad Trevírem osvědčenou zábavu v trochu jiném kabátě a román rozhodně stojí za přečtení.

Originální název: The October Man
Nakladatelství: Argo, 2020
Překlad: Milan Žáček