Alastair Reynolds: Vzpomínka na modrou planetu

Tak nějak jsme zvyklí považovat za vyspělé země ty z Evropy, Severní Ameriky nebo východní Asie. V příbězích z budoucnosti se tak čtenář obvykle setká s obyvateli těchto kontinentů. Jenže co kdyby tou dominantní civilizací byli Afričané?

Román Vzpomínka na modrou planetu se odehrává ve dvaadvacátém století, kdy jedinou velmocí na Zemi je Afrika, k čemuž dopomohly také velké klimatické změny a záplavy v ostatních koutech planety. Z Afriky je dominantní kontinent, na kterém neexistuje chudoba ani kriminalita. Za to lidstvo vděčí mechanismu, který hlídá lidské myšlenky a dokáže odhalit, kdyby člověk chtěl někomu ublížit.

Příběh začíná smrtí Eunice Akinye, legendární vesmírné objevitelky. Stotřicetiletá žena měla početnou rodinu a také tajemství. A její rodinu to tajemství samozřejmě zajímá. Její vnuk Geoffrey je částí rodiny vyslán na Měsíc, aby vyzvedl schránku s babiččinou pozůstalostí. Geoffrey schránku opravdu vyzvedne, ale nález uvnitř vyvolá spoustu otázek, a tím začíná jeho cesta za odhalením pravdy.

Alastair Reynolds ve Vzpomínce na modrou planetu pečlivě buduje atmosféru a celý příběh. Nikam nepospíchá, jeho kniha je spíše pro trpělivějšího čtenáře. Autor se zkrátka s románem mazlí, proto příliš akce v příběhu neočekávejte. Přitom je hledání pravdy velice zajímavé. Stále jste zvědaví, co Geoffrey nejen na Měsíci, ale i později na dalších místech Sluneční soustavy nalezne. Děj se větví ještě do jedné podstatné větve, a to když kapitoly s Geoffrym vystřídají kapitoly s jeho sestrou Sunday.

Kniha je plná detailů světa, ve kterém se odehrává. Trochu překvapí fakt, že ačkoliv sledujete Zemi, kde je tou hlavní africká civilizace, příliš z ní toho v knize není. Jako by si Afričané do budoucnosti ze své kultury příliš nepřinesli. Nejvýraznějším pojítkem k současnosti a k Africe takové, jakou ji známe, jsou sloni. Geoffrey se s nimi snaží komunikovat, a ač se to nezdá, v příběhu mají poměrně důležitou úlohu.

Alastair Reynolds patří k nejpopulárnějším sci-fi autorům, kteří se věnují tzv. hard sci-fi. Jeho nejznámější prací je bezesporu série Odhalený vesmír, která by neměla uniknout žádnému fanouškovi žánru. Vzpomínka na modrou planetu načíná další sérii, tentokrát trilogii Poseidonovy děti. Román je však řádně ukončený a v dalším díle se vydáme do ještě vzdálenější budoucnosti.

Vzpomínka na modrou planetu je výborným čtením pro čtenáře, kteří mají rádi, když příběh nikam nespěchá a autor ho postupně buduje. Přemýšlivost je Alastairu Reynoldsovi vlastní, a i díky tomu jsou jeho knihy tak zajímavé. Nezbývá než se těšit, co přinesou další knihy z této trilogie.

Vydal: Laser, 2020
Překlad: Jiří Engliš
584 stran / 449 Kč