Robert Silverberg: Dolů k Zemi

Dobrý příběh, který čtenáře vtáhne, nemusí mít pět set stran. O tom vás přesvědčí i útlý, dvousetstránkový sci-fi román Dolů k Zemi.

Děj románu se může zdát jednoduchý a korespondující s počtem stránek knihy. Edmund Gundersen se vrací na planetu Belzagor, kterou kdysi lidé kolonizovali. Edmund patřil k těm, kteří se podíleli na zneužívání místních obyvatel, což ho nepřestalo trápit, a tak se na planetu vrací, aby se „očistil“ od toho, co dělal. Jeho cílem je podstoupit tajemný rituál znovuzrození, ze kterého se však žádný člověk ještě nevrátil živý.

Ač je zápletka jednoduchá a přímočará, román nabízí skutečně velký zážitek. Příběh samotný je starý již téměř padesát let, ale archaicky rozhodně nepůsobí. Dolů k Zemi je jistou metaforou na pozemský kolonialismus. Místo lidí však na Belzagoru žijí pozoruhodné bytosti. Planeta má dvě vyspělé rasy. Nildoror jsou bytosti vypadající téměř jako sloni. Sulidoror se o něco více podobají lidem, ale jsou vyšší, osrstění a mají velké drápy. Obě rasy jsou inteligentní, ačkoliv žijí velice skromně.

Důležitým prvkem knihy je skutečnost, že je velmi mírumilovná. Ačkoliv lidé Belzagor kolonizovali a nechovali se zrovna pěkně, domorodci lidi vítají jako hosty a nechovají se nijak agresivně.

Svět Belzagoru autor popisuje velice pěkně, stejně jako zvyky a kulturu místních obyvatel. I když je román zástupcem klasické sci-fi, svou strukturou je vlastně dobrodružstvím: čtenář spolu s hlavním hrdinou prozkoumává planetu a blíží se k odhalení velkého tajemství v podobě rituálu znovuzrození.

Kniha vybízí také k zamyšlení. Lidé na nildoror a sulidoror nahlížejí s pocitem nadřazenosti. A to mnohdy nechtěným, což lze dobře pozorovat skrze Edmunda. Nechce tak přemýšlet, chce o místních obyvatelích uvažovat jako o sobě rovných, ale jejich civilizace a způsob života je natolik jiný, že je to obtížné.

Dolů k Zemi má i přes svou pohodovost (čtení je to velice příjemné) gradující závěr a také samotný rituál nejednoho čtenáře jistě překvapí.

Román Dolů k Zemi vyšel poprvé v roce 1971 a dodnes patří do zlatého fondu science fiction. Autor Robert Silverberg má na kontě víc povídek a románů než deset průměrně produktivních spisovatelů dohromady. Vypisovat jeho díla by zabralo mnoho prostoru. Výmluvnější je fakt, že Robert Silverberg byl dvacetkrát nominován na cenu Nebula (pětkrát ji vyhrál), a dokonce sedmadvacetkrát na cenu Hugo (čtyřikrát ji vyhrál). I díky tomuto neuvěřitelnému počtu ocenění není překvapením, že byl v roce 2004 jmenován Velmistrem žánru.

Dolů k Zemi je útlá, ale velice intenzivní kniha. Barvité vyprávění, zajímavý svět a dobrodružství. Román jako by po téměř padesáti letech od vydání nezestárl ani o den.

Vydalo: Argo, 2020
Překlad: Robert Tschorn