Nora Roberts: Poselství krve

Literární recenze / 31.8.2020 /

Po pandemii biblických rozměrů se svět ponořil do temnoty a touha většiny zbývajících lidí po normálním životě se rozplývá jako chiméra. Staré časy se už nikdy nevrátí, a až bude nejhůř, přežije pouze to, co leze nebo se plazí.

Stav ohrožení už trvá roky a zpustošenou Zemi stále drancují Nájezdníci, Bojovníci za očistu a Temní vyvolení. Nebezpečí hrozí ze všech stran. Šílenci se prohlašují za Boha a hony na čarodějnice, a nejen na ně, jsou na denním pořádku. Každý přeživší může skončit na hranici nebo na laboratorním stole coby pokusný králík. Svět se potácí v chaosu a roky plynou.

Uběhlo třináct let. Na konci Nového začátku už víme, kdo bude Spasitelkou, aby se nejhorší možný scénář konce světa nenaplnil. Nyní s ní a s jejím mentorem sledujeme proces přeměny nadané vyvolené v bojovníka Světla. Velká část knihy je věnována právě detailní instruktáži a praktikování magie. Ovšem nedá se bojovat jen kouzly, výcvik zahrnuje také bojové umění a mentální cvičení; jen jednota těla, mysli a magických schopností má šanci uspět. Mág Mallick to nemá lehké, musí ze vzdorovité puberťačky vychovat vůdce. A ani pro Fallon to není jednoduché, musí se vzdát dětské bezstarostnosti a dívčích snů, opustit rodinu a stát se zachráncem lidstva.

Jak se má dospívající dívka vypořádat s vědomím, že na ní leží veškerá odpovědnost za záchranu světa? Takovou tíhu dosud nikdo z lidí na svých bedrech nenesl. Má cenu se vzpírat osudu? Má hlavní hrdinka právo volby? Předurčení, osud a volba hrají v Poselství krve zásadní roli. Také rozloučení a shledání, protože bez přátelství a spolupráce by ani Spasitelka neměla sebemenší naději na úspěch.

Druhý díl Kronik Jediné je čiročirá fantasy, která se ke konci knihy mění na military fantasy. První díl byl postapokalyptický román s fantasy prvky, krásný to mix žánrů. Jaké to je, když čarodějové bojují? Fantastické a fascinující. Vše nemožné je možné a sama Fallon posouvá hranice. Autorce skládám poklonu – i dříve si s magií pohrávala, ale to byl jen slabý odvar – zde to jsou hrsti exotického koření, které do vyprávění sype a dodává mu tím šmrnc.

Poselství krve má jednu hlavní hrdinku, se kterou stojí a padá celý příběh a který hravě sama utáhne. Dcera Tuathy de Dannana je nejsympatičtější postavou, což je jistě i tím, že se jí Nora Roberts podrobně věnuje a že její chování je všechno jiné, jen ne dětské a nevyspělé. Naproti tomu Nový začátek měl několik linií a nespočet hrdinů, takže působil chaoticky. Ale jak jinak popsat nastalou situaci, která sama o sobě byla destruktivní a chaotická?

Druhý díl, stejně jako první, je rozdělen do několika částí: Čas učňů, Vize, Meč a štít a Cesty. V prologu se seznámíme s předešlým dějem, takže je možné sáhnout hned po této knize – jenže by byla škoda nezažít hluboké vazby, které si k sobě během společných zážitků protagonisté vybudovali – situace dětem ukradla dětství, ale na druhou stranu vznikají hlubší vazby mezi lidmi, než jaké známe ze současnosti.

Nedá mi to nepochválit překlad Hany Černé – ne vždy se stává, že jsou zvolena ta správná česká hovorová slova s citem pro situaci a s ohledem na věk a společenské zařazení mluvčího.

Jestliže uvidí lidé na obloze kroužit zlověstné hejno vran, blíží se nebezpečí. Budou-li mít štěstí, čeká je pomoc v podobě děvčete se sovou na rameni a vlkem po boku. Dočkají se v dalším díle ti dobří vítězství? Říká se, že naděje umírá poslední…a naděje má jméno Fallon.

Vydal: Alpress, 2020
Překlad: Hana Černá
336 stran / 349 Kč