Nora Roberts: Nový začátek

Literární recenze / 25.8.2020 /

Zem nasákla krví a prastaré mocné síly se probudily. Staré proroctví se naplnilo – při umírání starého a zrození nového propukne krvavý zápas, nastane apokalypsa.

Přitom to vše začíná tak idylicky. Pohodová a spokojená rozvětvená rodina se každoročně koncem roku potkává na malebné staré farmě v Irsku. Jenže k tradičním zvykům patří i lov. A ten znamená krev. A krev je počátkem všeho, i konce. Po globalizovaném světě se rychlostí blesku šíří pandemie (podotýkám, že kniha vyšla v originále v roce 2017) nového viru H5N1-X, mezi lidmi nazývaného Zkáza. Nepomáhají roušky, rukavice ani dezinfekce… Virus jimi pohrdá a likviduje planetu se stoprocentní smrtností. Někteří lidé jsou evidentně imunní, ale ani ti nemají ještě vyhráno.

Svět, tak jak ho známe, se hroutí, a ještě ke všemu se zbláznil. Jak jinak si vysvětlit zvláštní a leckdy bizarní jevy, co hlásí lidé po celé zemi? Přeživší se učí žít s tím, co mají k dispozici – nejen zásoby potravin a materiál, ale i schopnosti. A někteří to nezvládají. Lidstvo krvácí a bojuje o přežití. Jedni staví, druzí ničí. Vzniká nový, zatraceně jiný svět. Kupodivu naděje existuje, klíčem je jedna vyvolená osoba. Vyvstává otázka: je vše předurčené, nebo má člověk právo volby? Nebo je i právo volby jen iluzí?

Nora Roberts, světoznámá autorka romantické literatury, ve své tvorbě koketuje i se žánrem fantasy, což jistě nemusím připomínat. Nemálo jejich knih se věnuje fešným cestovatelům a sličným cestovatelkám v čase nebo atraktivním čarodějkám. Všichni potkají toho pravého, a jestli nezemřeli…

V Novém začátku bezbřehou romantiku nenajdeme, milostnými scénami zde autorka nezvykle šetří. Vždyť se nejedná o romantickou četbu, spíš o mix postapo a fantasy. Ovšem i v apokalyptickém světě, kde je na denním pořádku boj o holý život, se najde místo pro lásku. Přestože kniha není typický žánr Nory Roberts, jedno ji prozrazuje, a to jistá předvídatelnost a málo akčních scén, ale ty snad od této autorky nikdo nečeká.

V knize sledujeme tři linie vyprávění, s množstvím aktérů, což skýtá na jedné straně velký potenciál, který však nebyl plně využit, a na straně druhé mohou mít čtenáři problém se orientovat. Kniha je dále rozdělena do tří části, o nichž dost vypovídají názvy: Zkáza, Útěk, Temnota proti světu. Putování za novým začátkem, ač pro hrdiny leckdy strastiplné, je pro čtenáře zbytečně popisné a místy nudí. Někteří z hrdinů nedojdou k cíli, a není se čemu divit; člověk je člověku vlkem, mnozí se chovají jako urvaní ze řetězu a spisovatelka čtenáře nešetří, leckterá scéna je hodně brutální a z příběhu čiší zoufalství a strach. Prostě žádná idylka jako na začátku.

Škoda, že anotace jednoznačně nepoukazuje na to, že se jedná o surové fantasy plné kouzel, navíc o první díl, a tudíž čtenář nemůže čekat uzavřený příběh, jak bývá u autorky většinou zvykem. Tak se může stát, že po knize sáhnou i čtenáři očekávající román pro ženy a jejich reakce mohou být tím pádem rozporuplné. Při odlišném žánru je praktické zvolit pseudonym, jako to autorka udělala u nekonečné Smrtící Evy Dallasové.

Nový začátek je úvodem do světa, tak odlišného od toho našeho. Bude zajímavé sledovat, jak se příběh bude vyvíjet dál – i když jakási vodítka na konci Nora Roberts dala. Jak se autorka popasuje s novou realitou, se můžeme hned přesvědčit ve druhém díle Poselství krve.

Vydal: Alpress, 2020
Překlad: Hana Černá
336 stran / 349 Kč