James L. Cambias: Jejich moře

Někdy vás kniha okouzlí ještě dříve, než ji otevřete. Knize Jejich moře od Jamese L. Cambiase se daří vizuálně upoutat na jedničku. Samotný obrázek s potápěčem/kosmonautem, nad nímž proplouvají veliké cizí bytosti, působí tajemně a zároveň lákavě. Obálka navíc září ve tmě. Co čeká čtenáře uvnitř?

Expedice na podmořské stanici Hitode zkoumá podivuhodné formy života a kulturu obyvatel měsíce Ilmatar, který má sice na povrchu led, ale pod ním skrývá fascinující civilizaci. Nejsou to však jen lidé, kdo místní svět zkoumá. Přilétává další civilizace, Šoleni, kteří se nechovají zrovna mírumilovně. Vše směřuje ke konfliktu mezi lidmi a Šoleny. Je třeba si však pamatovat, že moře na Ilmataru patří někomu jinému.

Jejich moře je poměrně útlá kniha. James L. Cambias dokáže vyprávět velice srozumitelně a nepotrpí si na nějakou vatu. Příběh žene stále vpřed. Už samotný začátek čtenáře ihned chytne a to překvapivě humorem. Henry, jeden z členů posádky, je terčem vtípků kvůli své povaze. Tenhle chlápek chce udělat senzaci a tajemné Ilmatařany natočit. Sranda skončí tehdy, když ho tyto obří bytosti, které připomínají něco jako humry, zabijí. A ne zrovna příjemně. Humor však do jisté míry provází celou knihu.

Autor však nesleduje jen lidi, ale zaměřuje se i na vyprávění z pohledu Šolenů a především pak „domácích“ Ilmatařanů. James L. Cambias předvádí svou bujarou fantazii a schopnost věrohodně popsat cizí mimozemské rasy. Je skutečně fascinující číst o civilizaci „přerostlých vodních korýšů“, která je inteligentní, přesto nesmírně odlišná od té naší. Na jedné straně jsou velice vyspělí (postupují vědecky), na druhou stranu často jednají intuitivně a „zvířecky“.

Vyprávění z pohledu Ilmatařanů je zajímavé, ale největší sílu má, až když tato rasa začne komunikovat s lidmi. Samotný konflikt, který se na Ilmataru postupně rozvine, nemá úplně obvyklý průběh, stejně tak samotné rozuzlení knihy je trochu jiné, než by člověk čekal. A to je dobře. Jejich moře sice nepřináší do sci-fi vyloženě nové věci, ale James L. Cambias příběh vypráví chytře a tak, aby čtenáře držel v pozornosti až do konce.

Obálku stvořil známý komiksový tvůrce a ilustrátor Tomáš Kučerovský, který do knihy nakreslil ještě několik atmosféru dotvářejících ilustrací.

James L. Cambias je americký spisovatel a tvůrce RPG her. Jejich moře je jeho první u nás vydaný román, kromě něj napsal i další dva Corsair a Arkad’s World. U nás mu vyšla ještě povídka Oceán slepců (v magazínu Fantasy a Science Fiction, 2009) a právě tento krátký příběh se rozrostl v román Jejich moře.

Jejich moře je příjemné překvapení na sci-fi scéně. Jde o svižný a velice zábavný příběh, který nabídne nevšední setkání tří různých civilizací. Napětí je tu vyvažováno humorem a schopností na čtenáře přenést pocit, že poznává cizí rasy spolu s hlavními postavami románu. Jejich moře je vskutku výborné sci-fi, které lze jednoznačně doporučit.

Vydala: Planeta9, 2020
Překlad: Dana Krejčová
323 stran / 399 Kč