Stíny mezi námi – nic nemusí být, jak se zdá

Lovci Maxwell a Bradley se místo v letním lese najednou ocitají uprostřed polí zavátých sněhem. A co víc – cítí, že jsou pronásledováni hrůzou, kterou má zanedlouho na vlastní kůži poznat i mladá Lily Benettová. Ta má totiž tu smůlu, že nedaleko takového místa uvízne během cesty na dovolenou.

Román Stíny mezi námi navazuje na knihu Dvojí mysl velmi volně, což je spíše dobře. Z naivní hrdinky těsně za pubertou se mezitím nějakým zázrakem stala sem tam i vtipná třiadvacetiletá žena, která musí čelit něčemu mnohem horšímu než jen vlastní minulosti a přeludům. Ve snaze najít zmizelou kamarádku se stává svědkem děsivých událostí, přičemž se sama zaplétá do tajemství spletených nečekanými intrikami.

„Na zemi jsem objevila krev!“
„Čí krev?“
„Nevím, přenosnou laboratoř jsem nechala doma.“ (str. 86)

V knize Stíny mezi námi čtenář nedostane mnoho indicií o tom, ve které zemi se příběh odehrává. Zde to ale nevadí. Neznámé prostředí a bezejmenná vesnice dodávají celému románu nádech tajemna. Hororové scény fungují opět na jedničku, tentokrát nejsou tak často rušeny dějově hluchými místy či hrdinčinou samomluvou. Atmosférou připomenou filmy M. Night Shyamalana (konkrétně Znamení či Vesnice, ale najdeme tu mnohem více odkazů).

„Pazoury obalené jehličím ostrým jako žiletky, všudypřítomná černá tma, chlad, doléhající vzdálené zvuky nebo ten strašlivý zatuchlý puch. Má největší noční můra právě obtáčí jednu nohu po druhé a odmítá mě pustit dál. Přikovává mé podrážky k rozpraskané zemi v takové vzdálenosti od tmavých stínů, abych spolehlivě cítila jejich přítomnost.“ (str. 119)

Příběh nabízí několik časových rovin nebo třeba deníkové zápisky, nejde tedy o přímočarou jednohubku. Jednotlivé skutečnosti do sebe zapadají, jiné poodhalují další tajemství. Pozitivem také je, že Martin Rousek nevypráví všechny části z pohledu mladé Lily. Dospělé postavy rozhodně nejsou černobílé, o nejrůznější zvraty tu tedy není nouze. Jednoho příjemného se čtenář dočká i v závěru příběhu, což knihu posouvá ještě výš.

Kniha Stíny mezi námi se povedla. Byť ani u ní, stejně jako u Dvojí mysli, by neškodily úpravy a škrtání (ani u této knihy se v metadatech neobjevuje informace o redakci či korekturách), řadí se mezi to lepší, co u nás v žánru vyšlo. Ať už je to promyšleností příběhu, skladbou vět či atmosférou strašidelných scén. Velmi zdařilá obálka je i v tomto případě samozřejmostí.

Martin Rousek: Stíny mezi námi
Vydala: MaHa, 2020
Obálka: Aleš Novák