Kalyn Josephsonová: Bouřná vrána

Stínová vrána, bouřná vrána, bojová vrána, sluneční vrána, ohňová vrána a další magické vrány se nacházejí v království Rhodaire. Jen oni je mají a to mocichtivá Illucia změní.

Rhodaire se od ostatních zemí liší, žijí v něm totiž kouzelné vrány. Tyto vrány tvoří základ nejen rhodairské kultury, ale i hospodářství a obrany. To vše se ale změní, když sousední země Illucia během oslav líhnutí vajec napadne Rhodaire a pozabíjí všechny vrány. Oslabená Rhodaire si zajistí příměří sňatkem princezny Anthie s krutým illucijským princem Ericenem. V pozadí se však rozjíždí spojenectví proti Illucii a ani královna Illucie ještě neukázala všechny svoje karty. A magie vran ještě nevymizela, jak si všichni myslí.

Autorce Kalyn Josephsonové se povedlo vytvořit uvěřitelné postavy, čtenář rozumí jejich jednání díky příběhům z jejich minulosti. Některé samozřejmě působí sympatičtěji než jiné. Autorka pracuje s konceptem, kdy se obyvatelé jednotlivých zemí od sebe odlišují vzhledově i povahově.

Sedmnáctiletá Anthia je po smrti vran zdrcená a trpí depresí, domluvený sňatek a cesta do Illucie ji však trochu nakopnou. Autorka pěkně popsala každodenní boje s depresí a scény dobře nadávkovala, takže se na nich příběh nezasekává. Strážkyně Kiva s Anthií tvoří skvělou dvojku, jejich přátelství je pevné a scénky se příjemně čtou. Princ Ericen často střídá tváře, což i odráží jeho vnitřní boj, a občas tím i bude čtenáře štvát. Každopádně Ericenovy nálady a Athiina prořízlejší pusa vedou až k humornému popichování, které si čtenář užije. Postava illucijské královny Razel dobře zapadá do příběhu – je drsná, lehce vyšinutá a inteligentní.

Bouřná vrána se odehrává ve fiktivním království Rhodaire a následně v království Illucia. V tomto světě dále existují království Trendell, spíše aristokratická země Korovi a pod nadvládou Illucie se nacházejí Jindae a Ambrielské ostrovy. Každá země má své náboženství, ve které lidé odlišnou mírou věří a praktikují. Rhodaire jako jediná měla přístup k magii ve formě vran, které podle legend dali Sellové (pravděpodobně bohové) prvním jezdcům, kteří se po smrti stali Svatými. Podle Svatých se jmenují i jednotlivé letky a ke každé je přiřazen druh vrány, celkem jich je osm. Autorka si s tím hezky vyhrála, může to sice trochu připomínat draky, ale je to jiné. Pokud by se čtenář ze začátku ztrácel ve množství jmen a názvů, vzadu je přehled, který mu pomůže.

Young adult fantasy Bouřná vrána nemá složitou dějovou linku, přesto se v příběhu vyskytne několik zvratů. Čtenář sleduje každodenní život Anthie a to, jak se situace vyvíjí. Je to spíše oddechovější čtení, ale dokáže zaujmout. Konec nabízí oproti zbytku více napětí, úplné zakončení však nenechá čtenáře napnuté, spíš stejně jako Anthia budou vyhlížet budoucnost.

Autorka vypráví příběh z pohledu Anthie v první osobě. Popisy mírně převažují nad dialogy, nejsou však zdlouhavé ani nudné. Autorka občas přihodí slovíčka v jiném jazyce, nejčastěji v korovijštině. Atmosféra příběhu není ani vážná, ani veselá, ale je častěji doplňována úsměvnými momenty než těmi vážnějšími. Kalyn Josephsonová nepoužívá složitá souvětí, příběh si udržuje své tempo a velmi dobře se čte.

Pokud rádi čtete příběhy o královstvích se špetkou magie, nebo jen hledáte novou dobrou young adult fantasy knihu, Bouřnou vránu vám můžu doporučit.

Vydal: CooBoo, 2020
Překlad: Hana Netušilová, Kristýna Vyhlídková