Janne Kukkonen: Lapka – Poklad tří králů 3

Malá zlodějka Lili toho má za sebou už poměrně dost. Zapletla se totiž do strašného dobrodružství, které jí může stát život. Aby zachránila svého přítele ze spárů zlého hraběte, musí pro něj vykrást hrobku.

Seamus si kdysi vzal Lili pod křídla a vychoval ji v šikovnou zlodějku, která se dostane téměř z každého nebezpečí. Takže když je jeho život ohrožen, Lili neváhá udělat cokoliv, aby ho zachránila. Ani netuší, jaké zlé síly může svými činy vypustit do světa.

Lili není zrovna hrdinka, ke které by se dalo vzhlížet. V první řadě je zlodějka, což není zrovna mravně nezávadné povolání. Navíc jako jediná dívka v celém příběhu musí snášet nelichotivé poznámky, i když je pravda, že ona sama má jazyk ostrý jako břitva a dokáže si bránit svou čest. Hlavní hrdinka však neprochází žádným vývojem, je stejná jako v prvním díle, podobně jako ostatní postavy.

Třetí díl Lapky se nese ve stejném duchu jako předchozí dvě knihy. Příběh navazuje přesně tam, kde v předchozí knize skončil, a díky přímočarosti rychle plyne. Nejsou zde žádné odbočky, které by příběh zdržovaly, ale kvůli tomu také není Lilino dobrodružství dostatečně dobře vysvětleno.

Styl ilustrace také zůstává nezměněný, což není žádné překvapení vzhledem k tomu, že se komiks po celou dobu odehrává především ve středověkém městě a v kryptách plných zaprášených mrtvol. Detailní kresba vyvedená v tmavě modré a sytě oranžové barvě podtrhuje tajemnou atmosféru a skvěle ilustruje tajemné síly, které se v příběhu postupně probouzejí. Na to, že je komiks určený pro děti od deseti let, je místy dost násilný a krvavý.

I po dočtení třetího dílu si myslím, že co se týče příběhu, je zde spousta nevyužitého potenciálu. Problém spatřuji hlavně v oné přímočarosti, která neodhaluje žádné zajímavé detaily. Na tuhle problematiku se však dívám očima dospělého, co už má dost komiksů za sebou. Jsem zvyklá na složité příběhy, a proto mi Lapka připadá až moc jednoduchá. Právě proto jsem ji dala přečíst třináctiletému bratrovi, který ani náhodou není velký čtenář. Všechny tři díly však před mýma očima zvládl během jednoho odpoledne, všímal si detailů v ilustraci, mladá hrdinka mu přišla odvážná a příběh napínavý. Takže asi ano, třináctileté čtenáře (holky i kluky!) Lapka bavit bude.

Přestože třetí díl měl být poslední, podle závěrečných stránek to vypadá, že autor Janne Kukkonen toho má nachystáno mnohem víc. Poklad tří králů tak zřejmě můžeme považovat za první ucelenou trilogii, na kterou brzy naváží další příběhy.

Vydal: Fragment, 2020
Překlad: Jitka Hanušová
Počet stran: 96