J. R. Ward: Zběsilost krve (Odkaz černé dýky 3)

Třetí díl ze spin-off série k Bratrstvu černé dýky dějově spadá mezi knihy Vyvolená a Zloděj a jako už obvykle nabízí dvě žhavé romantické příběhové linie: jednu o upíří dvojici z výcvikového programu Bratrstva, v druhé hraje hlavní roli advokát Saxton.

Hned v úvodu je třeba říct, že by bylo pravděpodobně chybou naskakovat do této série uprostřed, a tím nemyslím jen Odkaz černé dýky, ale i původní Bratrstvo černé dýky. Spin-off série totiž na tu původní nenavazuje po jejím ukončení, ale vzájemně se prolínají. Respektive po přečtení třech dílů Odkazu můžu říct, že zatímco Bratrstvo můžete číst bez Odkazu, tak opačně to půjde dost obtížně, protože vám ujdou souvislosti. Samozřejmě pokud to nebudete brát jen jako erotickou paranormální romanci mezi dvěma páry hlavních hrdinů a nebude vám jedno, co se děje kolem nich – což se možná taky dá udělat a užít si to.

Z šestice bojovníků ve výcvikovém programu Bratrstva se už tři spárovali, ve Zběsilosti krve dojde na další dvojici, tentokrát na upířího aristokrata Peytona a drsňačku Novo. Mladá žena v srdci potlačuje bolest ze své minulosti. Aby rozptýlila chmurné myšlenky, snaží se soustředit na výcvik a tělesnou rozkoš hledá v BDSM klubu. Její kolega Peyton se jí sice líbí, on má však oči jen pro Paradise, s níž ho pojí dlouhé přátelství. Mladá aristokratka však už našla svého vyvoleného v Craegovi (v prvním díle Polibek krve). Při jedné bojové akci proti bezduchým se Peyton dopustí obrovské chyby, špatně vyhodnotí situaci a Novo málem přijde o život. Při jejím uzdravování se dvojice přes vzájemnou odlišnost nakonec sblíží, ještě je však na jejich společné cestě čeká několik překážek.

V předchozím díle Přísaha krve do domácnosti Bratrstva přibyl Bittyin strýček Ruhn. Jako chudý dělník se cítí v přepychovém domě poměrně nesvůj, a tak je rád, když mu upíří král Wrath dá za úkol strážit jeho právníka Saxtona při vyřizování na první pohled celkem všedního úkolu. Saxton se ještě stále vzpamatovává z rozchodu s Blayem (v knize Vytoužený milenec) a má problém pustit se do nového vztahu. Ruhna naopak nikdy nenapadlo, že by ho mohl přitahovat muž, navíc z vyšší upíří vrstvy. V této dějové lince autorka poodkrývá i Ruhnovu minulost zabijáka.

Obě romantické linky mají jiskru a žhavé napětí, ten Peytonův ze srovnání vychází poněkud líp díky upírovu humoru, Novině tvrdohlavosti a jejich vzájemnému pošťuchování. Ruhnův příběh vyznívá spíš pateticky, vyvolává soucit a porozumění, dvojici čtenář drží palce, není to však taková zábava, jak by mohla být.

Nutno říct, že tento patos je v posledních knihách J. R. Ward čím dál častější. Zatímco dříve hrály v Bratrstvu černé dýky prim erotika, akce a humorné hlášky, udatní hrdinové i odvážné hrdinky, poslední dobou se zhusta objevují scény a postavy vzbuzující soucit a smutek. Neustále někdo leží na nemocničním lůžku a skoro umírá nebo se psychicky vyrovnává s ošklivou minulostí nebo se hrdinové litují a necítí se hodni toho druhého… Zajímavé taky je, že přestože některé postavy působí drsně, když hrají v příběhu vedlejší roli, v té hlavní z nich pak udělá autorka měkkoty (namátkou Axe, Novo, Xcor, dokonce i Rhage).

Přesto všechno obě paranormální série nabízejí sympatické hrdiny, přiměřené napětí, erotickou atmosféru a poutavě vybudovaný alternativní současný svět. Knihy jsou vysoce čtivé a člověk je slupne za chvíli a touží po dalších. Naštěstí J. R. Ward stále přichází s novými příběhy a nakladatelství Baronet je pravidelně vydává. Ostatně čtvrtý díl Odkazu černé dýky už je na pultech, a tak se čtenář může ponořit do Boonova příběhu v románu Pravda krve.

Vydal: Baronet, 2019
Překlad: Jana Pacnerová
408 stran / 359 Kč