Dhonielle Claytonová: Krásky

Společnost v Orleánsu si cení krásy nade vše. Lidé pravidelně podstupují bolest a platí velké sumy peněz za služby Krásek, jen aby nebyli šedí. Jenže svět Krásek není tak úžasný, jak se vypráví.

Lidé v Orleánsu chtějí být krásní. Nejen to, pravidelné udržování vzhledu jim zajišťuje jisté společenské postavení, běda jak by prosvítala šeď. Camellie chce být vyvolenou a sloužit na královském dvoře stejně moc jako její sestry. Žádná z Krásek však neví, co je v reálném světě čeká, a na královském dvoře není zrovna bezpečno. V zákulisí se děje spousta věcí a vyvolená je součástí několika plánů.

Většina Krásek je velmi nadšená, že budou moci konečně využít své nadání a zkrášlovat, ale realita se od jejich představ hodně liší. Jelikož byly vychovány v izolaci, mají o světě a o lidech lehce naivní mínění, ale hloupé zase nejsou. Čtenář má na začátku možnost sledovat sestry spolu a zachytit sesterské pouto, které se vine celou knihou. Edel je ze všech nejvíce vzpurná, rebelka a dobrodružka, zatímco Amber poslušně dodržuje pravidla. Hlavní hrdinka Camellie spadá někam doprostřed a čtenář nebude mít problém se s ní sžít. Ctižádostivost a soutěživost mají zakořeněnou v sobě, což někdy vyústí ve velmi reálné situace.

Příběh se odehrává ve fiktivním království Orleáns, ve kterém před dlouhou dobou lidi proklel bůh nebes šedým vzhledem a krvavýma očima, aby se tak pomstil bohyni krásy. Ta lidi v Orleánsu milovala, a tak stvořila Krásky, aby jim navracely barvy a krásu. Krásky mají tři schopnosti, které jim kolují v krvi – arkanum Aury, Způsobů a Věku. Každé tři roky se koná Karneval Krásy, kdy se jedna Kráska generace stane vyvolenou a pak slouží královské rodině a na dvoře. Ostatní Krásky jsou poslány do tzv. čajoven, kde zkrášlují obyvatele dané oblasti. Za další období je nahradí nová generace Krásek a ony jsou poslány zpět domů, kde jako matky vychovávají další generaci Krásek.

Jedna velmi důležitá část koloběhu je zasazena do závěru příběhu a autorka poskytla jen částečné informace, což zanechá ve čtenáři zvědavost a napětí. Celkově je království Orleáns velmi pompézní, někdy až lehce trhlé – velmi kreativní móda, vlasové věže, multifunkční balónky, pohyblivé titulky novin, miniaturní zvířata jako mazlíčci a podobně. Dhonielle Claytonová si s prostředím příběhu opravdu vyhrála a velmi propracovala fungování krásčích arkan a zkrášlovacích procedur – míchání barev, linie, bolest, hladiny arkan.

Román Krásky patří do young adult fantasy a čtenář sleduje každodenní život Camellie. Čtenář i mladá hrdinka postupně začnou mít pocit, že je něco špatně. Také se postupně dozvídá o skutečném chodu a byznysu Krásek a s tím spojenými tajemstvím.

Romantická linka mezi Camellií a Augustem byla zpočátku velmi milá a úsměvná, obzvlášť protože se sestry ve svém domově nestýkaly s muži. Postava princezny Sophie se autorce velmi povedla. V příběhu se vyskytuje několik dějových linek, některé jsou více skryté a upozaděné. Nechybí ani intrikování a zvraty, i když jich lze pár předpovídat.

Dhonielle Claytonová v románu poukazuje a zamýšlí se nad vztahem lidí ke kráse. Ukazuje čtenáři, jaké by lidé měli nátury, kdyby mohli měnit svůj vzhled. Také to, jak jsme občas zaslepeni tím, co nám připadá krásné na ostatních a co my nemáme, že nás ani nenapadne, že by někdo mohl náš vzhled upřímně považovat za krásný. Autorka poukazuje (s trochou přehánění) na obsesi některých lidí po kráse. Zakončení je dost otevřené.

Dhonielle Claytonová příběh vypráví z pohledu Camellie v první osobě. Vyžívá se v barvitých popisech, které trochu působí jako spojení pohádky a cukrárny (sladká chuť hvězd, kořeněné mraky, šaty jako smetanová šmouha našlehané polevy a kondenzovaného mléka poprášena jemnými stužkami ). Autorka se snaží čtenáři prostředí co nejvíce přiblížit, takže popisy oproti dialogům převládají. V příběhu se občas vyskytnou francouzské výrazy. Atmosféra působí docela vážně. Děj hezky plyne, čtení nepřekáží složitá souvětí a napětí se ke konci zvyšuje.

Krásky bych doporučila čtenáři, který hledá velmi zajímavý a propracovaný svět v rámci young adult žánru.

Vydal: Fragment, 2020
Překlad: Zuzana Švábová