Agresivní virus (The Strain) – aneb trochu nepovedená karanténa
Sem tam je potřeba upírům dopřát novou krev, to je jasné. Guillermo del Toro se toho ujal s gustem sobě vlastním. Smíchal příběh o Draculovi s několika dalšími legendami, okořenil je novými nápady, akcí, patosem i nějakou tou filozofií. Ve všem mu pomáhal spisovatel Chuck Hogan. Společně tak dali vzniknout knižní trilogii The Strain (u nás vyšla pod názvem Zhoubný kmen), podle které si sami vytvořili i stejnojmenný seriál.
Začátek připomíná připlutí Draculy do Londýna. Náš antihrdina – až na několik fyziologických zvláštností a maskérských faux pas – připomínající Orloka z legendárního filmu Nosferatu, však nepřipluje lodí, ale přiletí letadlem do novodobého New Yorku, kde vesele šíří vampyrismus jako smrtící infekci.
Letadlo se záhadně usmrcenou posádkou se zdaleka netěší takové mediální pozornosti jako nový koronavirus, pro čtyři pasažéry tudíž nepředstavuje veliký problém „ožít“ a uniknout do ulic velkoměsta.
Co začíná jako příběh o lokální nákaze (který zpočátku připomíná méně povedený seriál Helix), možná skončí jako postapo. Vše však plyne přirozeně. Problémy se na sebe nabalují, a i když už má divák pocit, že víc se to podělat nemůže, vždycky to nějak jde. Hrdinové jsou povětšinou obyčejní chybující lidé, které dohromady svedla více méně náhoda. Šíření nákazy, rozpad vztahů či rodin, i marný boj s epidemií a jejími následky – to vše je navíc podáno vcelku komorně a hlavně lidsky. Velkých scén se divák dočká jen sporadicky, působí však o to intenzivněji.
Příběh souboje několika letitých nepřátel doplňuje vynikající historická linka, boj otce o syna ohavně šperkují nestvůrné děti.
Podoba nakaženců je také zvláštním mixem klasiky a sci-fi, kdy kromě vzhledu a chování zombie dostávají dosud neviděné schopnosti. Divák se sice občas pozastaví nad fyziologií, ale ona taková proměna v netopýra nebo mlhu taky nebyla úplně košer. Snaha o originalitu se cení.
I přes moderní pojetí dokázali tvůrci vykouzlit množství možná klišoidních, avšak působivých záběrů, evokujících staré, nejen upírské horrory.
Guillermo del Toro, který se scenáristicky či režisérsky proslavil například třemi díly Hobita, dvěma Hellboyi, druhým dílem Bladea či nejnověji snímkem Tvář vody, na klišé rozhodně nehleděl. Snad také proto, že stál v čele výborného týmu.
Vynikající David Bradley (série o Harry Potterovi, Hra o trůny, Barva kouzel) se jako profesor Abraham Setrakian proměnil v jednoho z nejcharizmatičtějších lovců upírů na filmové i televizní scéně. Corey Stoll (První člověk, Ant-Man) je jako doktor a otec Ephraim Goodweather přirozeně usilující i zranitelný, dokonale depresivní je Natalie Brown v roli proměněné matky. Mezi zajímavé sympaťáky patří Kevin Durand (Ztraceni) jako svérázný deratizátor Vasiliy Fet, přitažlivá ajťačka Dutch Welders v podání ne příliš známé Ruty Gedmintas, napravený gangster Miguel Gomez, Samantha Mathis (Pod kupolí) coby odvážná starostka a (komiksovou podobou hodně inspirovaný) bojovník Quinlan v podání Ruperta Penry-Jonese.
Třešničkou na dortu je pak k nepoznání proměněný Jonathan Hyde (Jumanji, Mumie) a hlavně herecky vůbec nejlepší Richard Sammel v roli esesáka Thomase Eichorsta.
Dalšími velkými plusy seriálu jsou tísnivá minimalistická hudba Ramina Djawadiho (Hra o trůny, Westworld), péče mateřského studia FX, které stojí mimo jiné za vznikem kultovního seriálu American Horror Story, a hlavně uzavřenost – seriál skutečně po čtvrté řadě končí.
Doporučuji všem, kdo mají rádi postapo, upírské horrory, tísnivé thrillery, nebo si momentálně libují v epidemiích a seriál přehlédli.
Domovská stanice: FX
Premiéra: 13. 7. 2014
Země původu: USA
Režie: Guillermo del Toro, Chuck Hogan
Herci: Corey Stoll, David Bradley, Rupert Penry-Jones, Richard Sammel, Kevin Durand, Ruta Gedmintas, Jonathan Hyde, Max Charles, Miguel Gomez
Počet řad: 4 (46 epizod)