Mary E. Pearsonová: Zlodějská přísaha

Literární recenze / 14.5.2020 /

Po Kronikách pozůstalých přinesla Mary E. Pearsonová čtenářům novou sérii z již známého světa. Prvním dílem nazvaným Zlodějský tanec přesvědčila své příznivce, že nápadů má stále požehnaně. Ve Zlodějské přísaze se pokouší vysoko nastavenou laťku předchozích knih přinejmenším obhájit.

Kazimyru a Jase jsme ve Zlodějském tanci opustili v momentě, kdy se jejich budoucnost tvářila víceméně růžově. Území Ballengerových má nakročeno stát se s požehnáním královny Lii právoplatným královstvím. Idylka se ale bortí ještě před branami Jasova domova, když jsou oba napadeni vojáky krále Eislandie, který si během jejich nepřítomnosti pohraniční oblast podrobil. Jase vážně zraní, a Kazi se jim podaří dokonce zajmout. Milenci jsou tak hned v úvodu od sebe odtrženi a není vůbec jisté, zda se ještě shledají.

Následuje pro autorku typická část, kdy se hlavní hrdinové snaží dostat jeden k druhému a s celou tou noční můrou skoncovat. Mohlo by se zdát, že Mary E. Pearsonová zde zrecyklovala stěžejní část děje druhého dílu Kronik pozůstalých: svéhlavá dívka v zajetí nepřátelského krále se snaží zvrátit svůj osud, vrátit se za svým milým a cestou zachránit svět. Kazi má ale oproti Lie u krále o něco lepší výchozí pozici, takže své věznění zároveň využívá k tomu, aby oddělila zrádce od skrytých spojenců a přišla mnoha zatím naznačeným otázkám na kloub. A na povrch začnou vyplouvat opravdu znepokojivé věci.

Mary E. Pearsonová už dokázala, že umí psát a fantazie ani nápady jí nechybí. Ve Zlodějské přísaze si tak fanoušci, kteří již vědí, co očekávat, přijdou na své. Pravdou ovšem je, že jako má autorka osobitý styl psaní (například akční začátky, zdlouhavé středy a dramatické poslední třetiny knihy), drží se poměrně pevně i způsobu, jak vytvořit zvraty. Postupem času se tedy i neotřelá řešení stávají částečně předvídatelnými. I tak se ale čtenář dobře baví.

Ačkoliv je vztah ústřední dvojice hlavním motivem celé série, neupozaďuje promyšlené politické pletichy a figuruje spíše coby hnací motor do detailu promyšleného komplexního příběhu. To dává i této knize předpoklad zaujmout širší čtenářskou obec než jen dívky se zálibou v romantických YA románech. Na své si opět přijdou i ti, kdo prahnou po dalších střípcích ze života hrdinů Kronik pozůstalých. Série Zlodějský tanec přinesla spoustu nových informací o světě po velké zkáze. I nadále si ale drží dostatek tajemství, abychom mohli doufat v pokračování třeba zase s novými hlavními hrdiny.

Vydalo: CooBoo, 2020
Překlad: Jana Jašová
416 stran / 369 Kč