Marisha Pesslová: Hlídka v Bezčasí

Dokázali byste se vzdát šance na přežití ve prospěch někoho jiného? Pět kamarádů, pár tajemství a pouze jedna jízdenka zpět do světa živých.

Když se pětice kamarádů po více než roce znovu setká, nikoho z nich by ani ve snu nenapadlo, co se stane. Všichni zemřou. Ač si to nechtějí přiznat, skončili v Bezčasí. Na místě, kde mají vyměřený čas, než se všechno začne dít znovu. To ale není to nejhorší. Na konci každého cyklu by měli hlasovat, který z nich přežije. Avšak nikdo se dobrovolně šance na život nevzdá. Čas ubíhá a přehled se ztrácí. Takové množství času potřebují nějak vyplnit, a tak se pustí do řešení záhadné smrti svého kamaráda Jima. Spolu s tím však vyplouvají na povrch další temná tajemství.

Partu kamarádů tvoří Whitley, Cannon, Kipling, Martha a Beatrice. Opětovné shledání přátel je poněkud zvláštní. Beatrice se kamarádům odcizila, ona jim pravděpodobně taky, takže shledání není nejvřelejší. Autorka čtenáři ani moc neukázala, jak se vlastně stali přáteli a jak si vytvořili pouto, což by u tak odlišných osob bylo vhodné. Nejnormálnější se zdá Martha a Beatrice. Lehce podivínský génius Martha sice moc nemluví a čtenář si ji tolik neužije, přesto ale působí nejsolidnějším dojmem. U Beatrice člověk chápe její podezření a obavy ohledně jejích kamarádů a dokáže se vcítit do jejího psychického vyčerpání. Chvílemi však ve svých myšlenkách působí zmateně a je těžší se v ní vyznat.

Zbylé tři postavy, Cannon, Whitley a Kipling, mají složitější psychologii, ale nejvíce se ukazuje jejich excentričnost, a proto se dají předjímat jisté události. Bezčasí na každého působí jinak a čtenář může sledovat, jak se s tím každý vypořádává. Informací o Jimovi není mnoho a jsou z druhé ruky, ale stačí to, aby si o něm a jeho vztahu s Beatrice čtenář udělal obrázek.

Příběh se odehrává v běžném světě v Americe, kdy se hrdinové po jistých událostech dostanou do Bezčasí, místa na pomezí života a smrti. To je pokaždé jinak charakteristické, jelikož ho stvoří smíchání myslí uvízlých osob. V Bezčasí plyne čas v určitém intervalu, tzv. hlídkách. Okolní svět plyne dál a zároveň má svou cyklickou verzi v Bezčasí. Ať se stane během hlídky cokoliv, vše se navrátí zpět tak, jak to bylo na začátku hlídky. Jenom ti, co uvízli v Bezčasí, si pamatují, co se během hlídky stalo. Na konci každé hlídky má proběhnout hlasování, ve kterém se musí shodnout na tom, kdo přežije. Sem tam se objevuje i Strážce, který sleduje a informuje uvízlé osoby o tom, co se děje a co mají udělat.

Hlídka v Bezčasí se řadí k sci-fi young adult knihám s temnějšími thrillerovými prvky. Zápletka a principy Bezčasí jsou zajímavě vystavěné a Marisha Pesslová do děje zakomponovala dílo Temný dům v zatáčce Jinde, které ho ozvláštní a také díky němu přibude pár zvratů. Popisování a vysvětlování plynutí a pohybů v časoprostoru nemusí být nejlehčí na pochopení, ale myslím, že se to autorce povedlo podat celkem srozumitelně. Osobně mi odhalení a vyvrcholení přišlo divné a při ohlédnutí zpět mi to úplně nepasuje.

Autorka psala dění z Beatricina pohledu v první osobě. Poměr dialogů a popisů je relativně vyvážený. Marisha Pesslová se zdržela zbytečných zdlouhavých popisů opakujících se událostí. Tempo příběhu se mění a kniha se dobře čte. Atmosféra je však vážnějšího charakteru a není moc zlehčována.

Pokud chcete vyzkoušet jednodušší sci-fi nebo hledáte něco podobného jako Chvíle před koncem od Lauren Oliverové, můžu vám knihu jedině doporučit.

Vydalo: Argo, 2020
Překlad: Veronika Volhejnová