PRASA – neobvyklý horor o zvířatech a/v lidech

Semknutá vesnice, několik podivínů a jedno pološílené zvíře. To jsou ingredience, které Markovi Enzechštejnovi pěkně rozvíří vyšetřování a zároveň rozproudí děj netradičního hororu Prasa od slovenského autora Ivana Kučery.

Marko Enzechštejn je ostřílený policista, který už nestíhá počítat prošlá místa činu. Přesto když se dozví o nesnázích dávného přítele, neváhá a hodlá všechno srovnat. I kdyby po svém. Netuší ale, že na dědině se děje ještě mnohem víc. Vše začíná docela nenápadně – od vyhrožování starému lékaři přes onemocnění majitele přerostlého prasete. Vypadá to, že Enzechštejn se svými kolegy jen trochu opráší své uniformy. Na místo toho je čeká… horor.

„Keď odišli, zrazu v dome nastalo nezvyklé ticho. Trhalo mu uši. Ohlušujúco tikajúce nástenné hodiny ukazovali pol desiatej večer – a decká sa stále nevracali. V tom čase bol už Rosinský s nervami v koncoch.“ (str. 109)

Ivan Kučera už má na kontě dva horory vydané jako e-book: KOZÍ ĽUDIA, LESY, příspěvek v antologii komiksových hororů KRESLENÝ STRACH a vydařený hororový román OBCHÁDZA NÁS TEMNOTA, který v roce 2016 vydalo nakladatelství Hydra. Mimo to přispěl povídkami do mnoha antologií. A hned dvě pojednávají právě o vyšetřovateli Enzechštejnovi. Jednu z nich, s názvem Poslední cigareta, můžete nalézt v loňské antologii hororových povídek Dokud nás smrt nerozdělí, a druhou je právě Prasa z roku 2011, za kterou autor obdržel Cenu Béla a která je předlohou pro nový román. Z doslovu autora se čtenář dozví, že se od předlohy příběh v knize v několika aspektech liší.

Příběh čtenáře vtáhne od samého začátku. Užívá si netradiční prostředí, nekonvenční vyšetřování zajímavého hlavního hrdiny. Jednou z největších zvláštností knihy je fakt, že zde existují i zvířecí hrdinové. Scény popisované jejich očima, popisy smyslů, pocitů hladu či odvahy jsou jednoznačně nevídané, originální a věrohodné. Právě tím, že Ivan Kučera popisuje některé události z jak lidského, tak zvířecího pohledu, má čtenář jedinečnou možnost se do příběhu vžít (opouští šílené prase, vrací se k zoufalému psu, který nemůže pomoci svému pánovi).

„Mal tablety zapiť alkoholom a potom mal prisť koniec. Lenže žiadny koniec nenastal.
Naopak, vyzeralo to ako nová dimenzia pekla – uväznený vo vlastnom tele a nemohol s tým vôbec nič robiť.

Prasa zacítilo člověčinu na diaľku. Vybralo se tým smerom…“ (str. 124)

Čtivosti přidává také svižné tempo a krátké kapitoly. Celou knihu Ivan Kučera mistrně špikuje atmosférickými popisy tamních luhů, hlavně lesů, v líčení lidských chorob nezůstává co do věrohodnosti pozadu. Zde je znát nejen autorova vypsanost, ale také zkušenosti s lidským údělem, což je u hororu jednoznačným plusem.

Působivý je i rozpor mezi Enzechštejnem policistou a Enzechštejnem člověkem. Pár odstavců na rozvedení ostatních postav by určitě nebylo naškodu, jedna z dějových linek by si také zasloužila nějakou tu akci navíc (případ se vytratí i z vyšetřovatelových myšlenek či vzpomínek, což je škoda), čtenář tu najde pár neologismů, na druhou stranu Ivan Kučera, podobně jako většina autorů, využívá náhod, které nabízí sám život.

Vygradovaný střed knihy nakonec trochu kazí skoro až vtipný závěr, který znovu otvírá jedinou vadu na kráse celého románu – a sice nevěrohodně popsané výsledky policejních vyšetřování. Ale co už, v hororu jsme zvyklí na ledacos. Naopak na černorudé obálce avizovaný ohromující masakr se nekoná, hororvé scény jsou popsány realisticky a s citem, právě tak, aby čtenáře vyděsily, donutily se zastavit, a hlavně se bát o trpící hrdiny. S ohledem na potencionální mladší čtenáře by nebylo od věci zvážit i české vydání.

Vydalo: Artis Omnis, 2019
Obálka: Peter „Cwoky“ Murín
Vazba knihy: brožovaná