Bestie – klaun není šašek

Světlo světa spatřila nová očekávaná kniha slovenského autora hororové literatury Marka E. Pochy – Bestie. Současně se po románu Oni jedná už o jeho druhou knihu vydanou v českém jazyce u žánrového nakladatelství Carcosa.

Autor si v Bestii dal za úkol nejenom pobavit milovníky krváků, nýbrž i stylem sobě vlastním provést jistou osvětu o duševních chorobách obecně, jakož i o tom, jak se vlastně takový deviant a bestiální vrah může zrodit. Pro účel uvěřitelnosti se nechal inspirovat skutečným případem slovenského vraha Štefana Svitka, známého jako Horehronský rozparovač, posledního odsouzence k trestu smrti vykonaném na území tehdejšího Československa. K větší přitažlivosti byla jedna z linek příběhu autorem zasazena do současnosti, zatímco druhá se věnuje vrahově minulosti od dětství do vyhlédnutí prvních obětí.

Na počátku příběhu je čtenář svědkem transformace Štefana Schwarze v Bestii. Sleduje cestu dvou mladých dívek v kupé nočního rychlíku z Košic do Bratislavy na Comics Salón. Po bezcílném bloumání Štefan konečně nalezl své první oběti. S namalovanou maskou hororového klauna brutálně ukojil svůj krvelačný chtíč a na nejbližší stanici nepozorovaně opustil vlak.

Dále příběh věnuje pozornost partičce středoškoláků, tří dívek a dvou chlapců. Ti také ještě netuší, že se kolem nich stahuje smyčka zájmu Bestie, a řeší své „velké“ životní starosti, přičemž se s nimi má čtenář možnost seznámit.

Důležitou postavou je ještě bývalý voják speciálních jednotek, jenž v minulosti sloužil na zahraničních misích. Ten má osobní zájem na dopadení Bestie, neboť jedna z prvních obětí byla jeho sestra a policie sama v jeho očích nepodniká nic pro vrahovo dopadení. Z tohoto důvodu začíná pátrat na vlastní pěst.

Mark E. Pocha se snažil čtenáři ve dvou dějových linkách přiblížit na jedné straně samotné běsnění Bestie a na druhé upozornit na stále převládající tabuizování duševních chorob. Postavou Štefana Schwarze jednoduše demonstroval, v rámci toho, co mu žánr dovolil, že vše začíná již v rodině. Jedná se o dlouhodobý proces, který by se dal i zvrátit. Pokud by se do něj ovšem zasáhlo zavčasu. V knize jsou dokonce citováni Carl Gustav Jung a Sigmund Freud. Čtenář se však nemusí bát žádných nudných definic ani odborných psychiatrických termínů. Přece jen se primárně jedná o horor i s drobným nadpřirozeným bonusem.

Obě dějové linie se střídají nepravidelně, aby se spojily právě na počátku knihy v první kapitole. Příběh sám o sobě je psaný vážně, autor ho místy prokládá odlehčujícími dialogy teenagerů, aby následně opět přitvrdil do naturálního popisu dějových brutalit. Mark E. Pocha si v textu neodpustil, jak už je zvykem i ve většině jeho ostatních děl, vtipný odkaz na sebe sama a na jednu ze svých dřívějších knih.

Za zmínku ještě stojí kvalitní překlad Milana Žáčka a obálka fotografa hororových motivů Petera „Cwokyho“ Murína, jehož alter ego se coby „Cvoki“ objevilo v románu jako epizodní, pro děj však důležitá postava. Obálka svou stylizací připomíná filmový plakát snímku Joker, který Marka E. Pochu při psaní také do jisté míry inspiroval.

Román Bestie působí uceleným, propracovaným dojmem a čtenáři se při čtení dostane širokého spektra vjemů, které zatím ještě nejsou v tuzemské žánrové literatuře takovým standardem, jaký by si český, potažmo slovenský horor zasloužil.

Hodnocení: 91 %

Vydala: Carcosa, 2020
Překlad: Milan Žáček