Odměna z pekla – když vás rohatej potřebuje na špinavou práci

Čas od času to chce vypnout u přímočarého příběhu, který si na nic nehraje a pobaví své čtenáře, i kdyby lehce přízemním způsobem – koneckonců na tom není nic špatného. Odměna z pekla se na to zdá vhodným adeptem. Je ale opravdu všechno zlato, co se třpytí?

Po zatraceně nevydařeném kšeftu dostane lovec odměn Smith nabídku, kterou nelze odmítnout: pokud vykoná jistou práci pro pána Pekla, dostane znovu šanci žít – a to tak, aby se napodruhé vyhnul pekelným plamenům. Smith není hlupák, takže práci vezme. Mělo mu být ale hned jasné, že v tom všem bude háček.

Když člověk sáhne po knize ze škatulky splatterpunku, nečeká od toho kdovíjak hluboký příběh. Spíš samoúčelné explicitní násilí, drsné hrdin(k)y, hláškování, trochu toho sexu a zábavnou rubačku. Problém tohohle subžárnu ale spočívá v tom, že se nachází na spodní hranici brakové literatury (což není myšleno nijak pejorativně), takže linie toho, kdy je ta samoúčelnost zábavná, a kdy sklouzne do vod laciné trapnosti, je velice tenká.

Bratři Lansdaleovi si vzali potenciálně dobré téma, které podle anotace slibovalo sympatickou kombinaci Ghost Ridera a Jonaha Hexe. Ďáblův pohůnek, který za něj vyřizuje špinavou práci na Divokém západě a vraždí u toho ghúly po desítkách? To zní jako splatterpunkový splněný sen.

Už po několika kapitolách však bylo jasné, že tak růžové to nebude. Postava Smithe začala rychle šustit papírem a ostatní hrdinové už od samého začátku ani nejevili ambice být zajímaví či zapamatovatelní. V případě vedlejších postav to zas tak nevadí, protože je čtenáři stejně v podobné literatuře záhy odepíší jako postradatelné ztráty. U protagonisty to však zamrzí. Celkově chemie mezi postavami příliš nefunguje a jejich chování působí křečovitě.

Autoři do knihy dali celou řadu skvělých scén a příjemných popisů, které měly dobrou atmosféru. Bohužel je ale vždy vzápětí shodili nevěrohodností následných událostí nebo přímou řečí. Hlášky nezřídka vyznívají spíš směšně a drsní hrdinové pak vypadají jako parodie sebe sama. A přitom potenciál nápadu a prostředí, kdy se navíc knihou mihne celá řada známých jmen (například Jesse James, Bill Hickok nebo Billy the Kid), by se dal krásně využít.

Další minus knihy je i samotný jazyk. Lansdaleovi často opakují slova i celá slovní spojení – a nemyslím, že by zrovna v tomhle případě byl na vině pouze překlad. Odměně z pekla neudělala dobrou službu ani redakce – ať už se jedná o překlepy, chybějící písmena a slova nebo mezery navíc, nebo o nesjednocené psaní termínu saloon/salón a přímé řeči. (Mít v jedné větě vedle sebe hovorové slovo a výraz, který by se dal označit dnes už skoro za hyperkorektní, tahá za oči.)

Odměna z pekla měla dobrý nápad, ale špatné provedení. Nahodile rozházené vulgarity, utrhané údy a bez rozmyslu rozlité hektolitry krve nejsou známkou dobrého splatterpunku – i ten se musí umět psát s grácií.

Vydal: Fantom Print, 2020
Překlad: Zdeněk Milata
Počet stran: 256