Craig Thompson: Kosmo knedlíci

Violet by pro svou rodinu udělala cokoliv na světě. Není tedy divu, že když se její otec záhadně ztratí a nikdo neví, kde je, využije první příležitosti, aby ho šla hledat. Znamená to opustit matku a vydat se na přímo vesmírné dobrodružství.

Violet žije se svou rodinou ve vesmíru. Její máma pracuje u módního návrháře a táta sbírá velrybí trus, který následně mění na palivo. Kromě občasných problémů s penězi a vesmírnými velrybami je jejich život poměrně obyčejný. Tedy až do chvíle, kdy se její otec nevrátí domů. Je jasné, že se musel dostat do obrovských problémů, a kdo jiný než jeho dcera by ho měl zachránit?

Kosmo knedlíci jsou první dětský počin od amerického komiksového autora Craiga Thompsona, který se proslavil především komiksy Pod dekou a Habibi (vyšlo i česky). Obě zmíněné knihy jsou orientované spíše na starší čtenáře, i dospělí si však Kosmo knedlíky užijí. A to možná víc než mladý čtenář, na kterého je kniha původně cílená. Komiks se totiž vyznačuje silným sociálním podtextem a alegorickými narážkami. Typické je také téma ekologie a nechybí ani nejrůznější popkulturní odkazy. Poměrně předvídatelný příběh vyvažují právě narážky na „skutečný“ svět a komplexní dialogy. Poněkud problematické mohou být sexistické a sexuální narážky na Violet, která je stále ještě dítě.

Co se týče ilustrace, Kosmo knedlíci si na jednoduchost rozhodně nehrají. Právě naopak – jsou velkolepí svou detailností. Jednotlivé panely jsou velice podrobné a vesmírné lodě vypadají, jako kdyby skutečně existovaly. Všechny kresby byly velice pečlivě vybarveny koloristou Davem Stewartem, který pravidelně spolupracuje například s komiksovými tvůrci od DC či Marvelu. Syté barvy naprosto perfektně podtrhují fantastickou povahu příběhu a dělají z vesmíru barevné místo, které by určitě mnoho čtenářů i přes číhající hrozby chtělo navštívit.

Komiks rozhodně nepřečtete za jedno odpoledne. Tuhle velkolepou knihu si budete chtít šetřit, navíc pokud se rozhodnete pečlivě zkoumat jednotlivé panely, nějaký čas vám čtení určitě zabere. Nutné je ocenit hlavně český překlad Richarda Podaného, jemuž se podařilo zachytit i ty nejjemnější narážky a vtipy. Precizně byla provedena také grafická úprava, do české verze bylo totiž nutné převést velkou spoustu nápisů a citoslovcí.

Kosmo knedlíky bych do rukou strčila staršímu čtenáři, který ocení onu detailní kresbu a promyšlené odkazy na seriály či knihy. Bez toho by totiž byli Kosmo knedlíci jen další dobrodružný příběh bez větší hloubky.

Vydala: Paseka, 2019
Překlad: Richard Podaný
320 stran / 549 Kč