Cassandra Clare: Královna povětří a temnoty (Temné lsti 3)

Tam, kde nechal Pán stínů čtenáře napjatě čekat, hned navazuje Královna povětří a temnoty, velké finále série Temné lsti od úspěšné spisovatelky Cassandry Clare. A můžete si být jisti, že se budou dít věci, které se zapíší do dějin lovců stínů.

Následky strašlivých událostí z konce minulého dílu na sebe nenechají dlouho čekat. Kohorta, extrémistická větev lovců stínů, získává stále více příznivců a začne komplikovat život nejen Blackthornovým, ale i jiným lovcům stínů a podsvěťanům. Svět se začíná rozpadat a bude na Blackthornových, Emmě, Cristině, Kiernanovi a Diegovi, aby se ho pokusili dát dohromady. Do toho musí Emma s Juliánem vyřešit svůj vztah, jelikož kletba parabátai se projevuje, a pokud to nechají zajít daleko, nebudou jediní, koho zničí.

Většina postav je jasně rozdělena na sympatické, se kterými se sžít dá, a na nesympatické, které čtenář mít rád nebude. Největším vývojem prošel vílí princ Kiernan a také Dru Blackthornová, která dostala více prostoru. Autorka ukázala čtenářům odvrácenou stránku Juliána – chladného a vypočítavého. Lehkým zklamáním může být postava mladého lovce stínů Kita. V předchozích dílech čtenáře možná zaujal a asi očekávají další ukázky jeho osobnosti, ale v tomto dílu se moc neprojevil. Vzájemné city Juliána a Emmy jsou silné a pravé, ale mají v příběhu i své špatné momenty. Čtenář však ví, že budou spolu, nehledě na nepřízeň osudu. Dále se vyvíjí milostný trojuhelník mezi Cristinou, Markem a Kiernanem, kteří se chovají celkem realisticky a střídmě, i když se občas koukají na svět přes růžové brýle. V příběhu je hodně postav, jména nejdůležitějších si však není problém zapamatovat.

Královna povětří a temnoty je young adult fantasy s velmi spletitou strukturou. V příběhu se nachází více dějových linek, které se různě proplétají. Pochopit příčiny a důsledky některých situací či problémů může být složitější, obzvlášť když je všude tolik intrik.

Cassandra Clare do tohoto dílu už zahrnula několik postav ze série Nástroje smrti a odkazuje i na jisté události z ní, takže už je třeba tuto předešlou sérii znát. Celý příběh je rozdělen na tři části – Beze smutku, Thule a Paní Pomsta. Thule je podle mého ta nejzajímavější, jelikož ukazuje alternativní dimenzi. Bojové scénky autorka celkem slušně popsala, stejně jako ty romantické. Zakončení napsala dobře, je přehledné a logické. Cassandra Clare si nechala otevřená zadní vrátka, což ale může vyvolat dojem neuzavřenosti příběhu, i když hlavní dějové linie Temných lstí jsou uzavřené.

Královna povětří a temnoty je vyprávěna ve třetí osobě z často se střídajících pohledů několika postav. Autorka tak pravděpodobně chtěla udržet aktuálnost v jednotlivých dějových liniích. Díky tomu vážná atmosféra nepůsobí tak tíživě a je i chvílemi odlehčována, ale kvůli tomu si příběh neudrží napětí a často se ani za tak krátký úsek nevytvoří. Popisného textu se v knize vyskytuje více než dialogů, ale není zahlcující. Autorka se docela vyžívá ve složitých souvětích a až básnických vyjádřeních. Každopádně děj hezky plyne a kniha se čte bez větších potíží.

Nejzdařilejší jsou první díl Paní půlnoci a závěrečný Královna povětří a temnoty. Paní půlnoci je jednodušší, co se týče postav a děje, navíc není k pochopení nutné číst Nástroje smrti. Zápletka je dobře propracovaná a vyvážená. Královna povětří a temnoty je složitější v tom, že už je třeba si hodně pamatovat a pospojovat si jednotlivé události, a jako závěrečný díl se opravdu povedla. Za nejslabší díl považuji Pána stínů, jelikož milostné dění pohřbilo dějovou linku.

Sérii Temné lsti bych doporučila čtenářům hledající velmi zajímavě vytvořený fantasy svět a příběh, který nemá mezi hlavními postavami upíra, vlkodlaka nebo čaroděje. Fanoušci Cassandry Clare si sérii samozřejmě také užijí.

Vydal: Slovart, 2019
Překlad: Alžběta Lexová, Eva Maršíková
Počet stran: 728