Linda Chapmanová: Kouzlo měsíční záře (Hvězdný prach 1)

Literární recenze / 26.2.2020 /

Prázdniny jsou čas dětských dobrodružství a kouzelných zážitků, na které se dá později vzpomínat při usednutí do školních lavic. Ideální čas pro zábavu, hry a bez otravných domácích úkolů. Jen to chce mít někoho, s kým se tohle všechno dá prožít.

Kouzlo měsíční záře je pohádkový příběh o devítileté Lucince, která by si měla užívat prázdnin, ale Olivie, její nejlepší kamarádka a sousedka v jedné osobě, se odstěhovala. Lucka sice má dvě sestry, ale ty si s ní moc hrát nechtějí. Nakonec se na ni usměje štěstí, když se do vedlejšího domu nastěhuje Allegra Fialová s maminkou. Holčičky se spolu rychle skamarádí a brzy je čeká překvapivé odhalení a napínavá záchrana lesa a jeho obyvatel.

Lucka Marková bydlí v rodinném domě se svými rodiči a dvěma sestrami, dvanáctiletou Radkou a třináctiletou Hanka. Obě starší dívky i přes malý věkový rozdíl mají blíž jedna k druhé než k nejmladší sestře. Už se u nich začínají projevovat i jiné zájmy než si hrát v lese na víly. Odchod kamarádky Olivie ji trápí, a proto je neuvěřitelně nadšená, když se seznámí s novými sousedy. Brzy Lucka objeví, že matka a dcera Fialové nejsou obyčejní lidé. Patří mezi duchy hvězdného prachu. Každý z duchů přijímá svou moc z jedné ze čtyř hvězd a patří k jednomu z ročních období. Lucka šokovaně zjišťuje, že i ona je duchem hvězdného prachu, ale její schopnosti se nejdřív musí plně projevit, aby mohla přijít na to, která je její hvězda a jakou mocí vládne. Díky Allegře potká další mladičké duchy hvězdného prachu Fridu a Ellu. Děvčata spolu brzy začínají procvičovat magické schopnosti a jako správní duchové pečují o přírodu. Do přirozeného chodu přírody sice nesmí zasahovat, ale mohou pomáhat s potížemi, co způsobili lidé.

Kouzlo měsíční záře je první díl z přibližně osmi příběhů o holčičkách, jež jsou duchy hvězdného prachu. Celá série se sice jmenuje Hvězdný prach, ale nemá nic společného s proslulým a zfilmovaným dílem Neila Gaimana.  Svým stylem a zaměřením je útlá knížka s velkým písmem vhodná pro začínající čtenáře. Její cílová skupina je bohužel velice omezená na mladé (skoro)čtenářky. Celý příběh je hodně sladký a skrz naskrz holčičí. Kromě oblíbených témat jako zvířátka, hraní si na víly a úplně nejlepší kamarádky je celá kniha hodně zaměřená na ekologii i ochranu přírody. Malým čtenářkám to asi nepřijde, ale rodiče to hned trkne do očí.

Příběh nemá napínavější ani temnější momenty jako třeba podobně věkově cílená Divočarka, kde nechybí napětí a pořádné dobrodružství. Je to poklidné a něžné počtení, které určitě nejednu malou vílu potěší, ale dobrodružnou rebelku nenadchne. Kouzlo měsíční záře zaujme na první pohled svou obálkou. Éterické vílí děvčátko a okolo něj poletují plastičtí, zlatě třpytiví motýlci. Obálka krásně ladí i s vnitřními ilustracemi. V knihkupectví je to to pravé holčičí lákadlo.

Vydal: CPress, 2020
Ilustrace: Meg Grant, Biz Hull
Vazba: vázaná s laminovaným potahem