Klára Smolíková: Začarovaný Hvozd – Příběh dětí z Končiny

Bolech a Luna jsou mladí přátelé žijící ve stínu Hvozdu, do něhož se žádný dospělý člověk neodváží. V lese přebývají různí magičtí tvorové – duchové, démoni, bludičky nebo kamenní muži. Děti to do lesa velice táhne, a jakmile poprvé vstoupí dovnitř, je jasné, že zažijí opravdu zvláštní příhody.

Luna a sirotek Bolech skutečně zažívají neuvěřitelná dobrodružství. Třeba když se na vesnici snese brzká zima a lidé nemají co jíst, vyřeší to děti tím, že v lese natrhají houby. Jak jednoduché. Postupně se však spřátelí s duchy a prdícími psy a do Hvozdu se vydávají čím dál častěji. Hlavně tedy proto, že fialová houba, která vyskočila z půdy jako špunt z lahve, řekla Bolechovi něco o jeho ztraceném otci. A tak se klučina rozhodne zjistit o svém původu víc. O jeho otci mimochodem ví většina magických tvorů z Hvozdu, Bolech je ovšem najednou skoupý na slovo, a ne a ne se jich zeptat.

Jednotlivé kapitoly jsou krátké a velice jednoduché. Možná až moc. Lehce popsané příhody nejdou příliš do hloubky a vyznačují se primitivními závěry. Děti jsou vykresleny velice ploše a neprocházejí velkým charakterovým vývojem. Takový popis nemusí stačit ani osmiletému dítěti, kterému je Začarovaný Hvozd určený. Autorka Klára Smolíková zároveň na mnoha místech používá výrazy, které možná sedí do barvitého popisu fantastického příběhu, ale mladý čtenář je jen stěží pochopí.

Vyzdvihnout můžu hlavně ilustrace Ester Kuchynkové. Ty v sobě mají ten kousek magie, který u fantasy příběhu (nejen) pro děti očekávám. Ilustrace s výraznými barvami jsou detailní a připomínají animované filmy od studia Ghibli a japonské anime. Jednotlivé epizody by vlastně mnohem lépe vyzněly, pokud by šlo o komiks s jen několika krátkými popisky.

Jak je nejspíš patrné, knihu Začarovaný Hvozd považuji za velké zklamání. Osobně nedokážu překonat primitivní vyprávění a nudné dětské hrdiny, stále jde však o příběh opředený kouzly, tajemstvím, láskou a přátelstvím, který by mohl některé čtenáře ve věku osm až dvanáct let bavit. A pokud jste sběratelé krásných knih s ilustracemi, po estetické stránce vás Začarovaný Hvozd určitě nezklame.

Vydal: Pikola, 2019
Ilustrace: Ester Kuchynková
80 stran / 259 Kč