China Miéville: Jizva

Nakladatelství Laser se skutečně činí a předkládá čtenářům jedno nové vydání Miévillových knih za druhým. A nutno říci, že vždy pěkně vymazlené. Nejnovějším přírůstkem je román Jizva s povedeným grafickým zpracováním. Krásná obálka a také několik vložených ilustrací na lesklém papíře upoutají na první na pohled.

Příběh začíná, když lingvistka Bellis Chladnovína (autor jako vždy nešetří pozoruhodnými jmény a nezvyklými slovy) opouští Nový Krobuzon, ve kterém už pro ni není bezpečno. Na zaoceánské lodi míří do rozkvétající kolonie Nova Esperium. Tam chce žít, dokud se nebude moci vrátit. Již na lodi se čtenáři setkají s podivnými lidmi, a to i těmi přetvořenými. Jedná se o vězně či otroky, kteří byli nějak upraveni, například mechanicky (jistá slečna má poněkud strojový podvozek). Zlom a hlavní zápletka nastává, když je loď přepadena piráty a přeživší jsou převezeni na pozoruhodné „lodní“ město Armada.

Tam China Miéville pouští svou fantazii absolutně ze řetězu a předkládá mnoho zvláštních, podivných i fascinujících postav. Například vůdčí dvojici Armady, kterou všichni nazývají Milenci. Na Armadě jsou Bellis i ostatní vězněni. Sice ne nikde pod zámkem, ale nesmí město opustit. Armada má cíl. Velmi vzdálený, tajemný a nebezpečný. A ke všemu je pronásledují vojenské jednotky Nového Krobuzonu.

Jizva je plná všemožných fascinujících výjevů, fantazie, nápadů, roztodivných postav a stvoření. Daly by se kopírovat věty z minulých recenzí, protože kniha je stejně fascinující jako jiná Miévillova díla. Díky Novému Krobuzonu si čtenář vzpomene na román Nádraží Perdido, nicméně Jizva je jen velmi volné pokračování. Tento román se navíc liší v tom, že autor kladl větší důraz na příběh, což znamená, že je o něco „lehčí“ na čtení.

Přesto stále platí – je to China Miéville. Čtenář musí být připraven na náročnější materiál. Autor popsal Armadu neskutečně živě, ale právě množství informací může způsobit, že se člověk ztratí. Rovněž postav je velmi mnoho. Ty hlavní jsou sice zcela jasné, ale zdá se, že neustále přibývá někdo nový. Oproti jiným knihám se autor krotí ve slovním megalomanství a Jizva skutečně nabízí dramatický příběh. Přesto ten, komu Miévillův styl nikdy nesedl, se nechytne ani zde.

Král Krysa, Nádraží Perdido, Kraken či Ambasadov. To jsou některé z fascinujících knih Chiny Miévilla. Tento držitel Ceny Arthura C. Clarka či British Fantasy Award je hlavním představitelem žánru New Weird a každá jeho další kniha je velkou událostí.

Jizva je nesmírně zajímavá a co do množství nápadů obsáhlá kniha. Někdy toho na vás hrne skutečně hodně a svým jazykem cílí na vnímavější a zkušenější čtenáře. Ačkoliv je Nádraží Perdido o něco známější, Jizva svým příběhem tuto knihu ještě překonává.

Vydal: Laser, 2019
Překlad: Milan Žáček
Ilustrace: Edward Miller