Sherwood – Robin Hood v sukních

Retellingy slaví v posledních letech celosvětový úspěch, a jak se zdá, pšenka jim nejspíš ještě chvíli pokvete. Kromě klasických pohádek se ke slovu dostávají i mýty, báje a pověsti. V takovém případě ani nemůže nikoho překvapit, že se nového pláštíku dočkal i Robin Hood.

Robert z Locksley padl během křižácké výpravy rozpoutané králem Richardem. Když to zjistí jeho snoubenka lady Marian, nervově se zhroutí. Z apatie ji vytrhne až nespravedlnost páchaná na obyvatelích Robinova panství. Ví, že jako žena nic nezmůže, proto se převlékne za muže, aby pomohla jednomu psanci. Nenapadlo ji, že si ji splete se skutečným Robinem a všude rozhlásí zprávu o jeho návratu. Když Marian vidí, jakou naději to lidem dává v těžkých časech, kdy jsou odírání z kůže šerifem z Nottinghamu a jeho poskoky, rozhodne se v této šarádě pokračovat, ačkoliv by ji mohla přivést na šibenici.

Sherwood není úplně klasickou fantasy – nevyskytují se tu nadpřirozené postavy ani kouzla. Zpracovává však jednu z nejznámějších anglických pověstí a pověsti jako takové spadají dnes do škatulky fantasy. Meagan Spoonerová pojala tento příběh po svém a kromě největší změny, kdy je Robin Hood ve skutečnosti lady Marian, udělala i drobné dílčí úpravy. Při prvním pohledu se vyprávění zdá dobově věrné (oděvy, chování, zvyklosti), události dobře promyšlené a vše do sebe zapadá, ačkoliv kdyby někdo chtěl, určitě by v tom řadu nepřesností našel.

S knihami Meagan Spoonerové je však jedna potíž – musí vám sednout do nálady. Nejedná se o vysokou literaturu, ale o odpočinkové čtivo, které dokáže zpříjemnit odpoledne. Nejinak je tomu v případě Sherwoodu. Jenže pokud se čtenář nenechá strhnout autorčinou obrazotvorností, příjemně lyrickým stylem vyprávění s barvitými popisy, pravděpodobně na něj nezapůsobí kouzlo zdejší atmosféry ani síla emocí obsažených v textu. V takovém případě pak čtenáři začnou v příběhu šťourat a budou hledat chyby. A mohou je najít – některé věci jsou až příliš zjednodušené, místy vyloženě naivní a vztahy mezi postavami mohly být propracovány lépe. Pokud však přistoupí na hru, kterou Meagan Spoonerová rozehrála, čeká čtenáře příběh, jenž jim dokáže místy rozbušit srdce nebo vyvolat úsměv na tváři. A co se týče posledních zhruba osmdesáti stránek, dovolte mi jedno zcela neobjektivní spokojené zavrnění.

Sherwood je vyprávěn z pohledu Marian a autorka se věnuje hodně jejím vnitřním pocitům, což ovlivňuje vyznění celého románu. Pohled na události a dění kolem Robina Hooda je tak do značné míry jednostranný. Přesto se však Spoonerové podařilo, že příběh ani postavy nejsou černobílé. Postupně se ukazuje, že Hood není vždy v právu a že zloduši nejsou nutně prohnilí do morku kostí. Oceňuji i to, že šerif z Nottinghamu není zbytečně démonizovaný, jak tomu nezřídka bývá.

Sherwood je po Na lovu druhým velmi zdařilým retellingem z pera Meagan Spoonerové – za předpokladu, že vás dokáže uhranout vypravěčským stylem (a přežijete spoustu tiskových chyb). Pokud bude autorka v podobném duchu pokračovat i ve svých následujících knihách, rozhodně po nich sáhnu.

Vydal: CooBoo, 2019
Překlad: Zdeněk Uherčík
Počet stran: 352