Sam Hawkeová: Město lží

Literární recenze / 17.1.2020 /

Australanka Sam Hawkeová zavádí čtenáře do Silasty, hlavního města Sjony, které je hrdé na pokrok a soužití bez násilí. Klidný život jeho obyvatel však má být brzy tvrdě narušen. Podaří se sourozencům Jovanovi a Kalině rozplést klubko lží a město zachránit?

Jovana učil strýc Etan už od dětství umění jedů – jak je připravovat, jak je rozpoznávat v jídle a pití, jaké na ně používat protijedy. Původně měla tuto rodinnou tradici převzít jeho o pár let starší sestra Kalina, ovšem na to, aby se stala ochutnávačkou, měla příliš křehké zdraví. Etan je ochutnávačem kancléře Caslava, toto své poslání však udržuje před Radou města v tajnosti. Radu města tvoří členové šesti nejbohatších rodin a šest cechmistrů.

Zápletka se rozbíhá v okamžiku, kdy se Jovan s kancléřovým synovcem a následníkem Tainem vracejí do Silasty. Kancléře i strýce Etana zastihnou na slavnostním obědě v rezidenci kreda Lazara, člena Rady, pořádaném na počest vyslance Talafánského císařství. Záhy poté Etan i kancléř umírají na otravu neznámým jedem. Z mladého Taina, Jovanova přítele, se najednou stává nový kancléř. Jovan a Kalina se snaží vypátrat, kdo za vraždou kancléře stojí. V den jeho pohřbu navíc na město zaútočí nepřátelé – armáda tvořená obyvateli Sjony, venkovany, kteří už mají po krk toho, jak musí sloužit Silastě. A je jen otázkou času, kdy zdolají městské hradby.

Jovan, Tain i Kalina najednou nevědí, kde jim hlava stojí, netuší, komu můžou věřit, kdo z Rady je zrádce, kdo otrávil kancléře a strýce Etana, kdo vyprovokoval vesničany, aby zaútočili na město zrovna v době, kdy armáda bojuje několik dní cesty daleko s Doranity a ve městě zůstalo jen několik bojeschopných stráží. A kdo vypustil všechny poštovní holuby, aby se nemohli s nikým mimo město spojit? Kalina se v tomto kritickém čase ukáže být skvělou špionkou a Tain si i přes své mládí získá respekt obyvatel svou rozhodností a nebojácností.

Autorka příběh vypráví prostřednictvím Jovana a Kaliny, události tak čtenář vnímá jen skrze ně a hlavně zpočátku docela dlouho trvá, než se člověk zorientuje, protože asi dvacetiletí sourozenci nemají moc povědomí o tom, co se děje za hradbami města, natož v jiné zemi. O životě lidí na venkově se dozvídají až později od vesničanů, kteří už ve městě nějakou dobu bydlí. Zjišťují, jak propastné jsou rozdíly mezi životem v Silastě a jinde, jak marnotratným způsobem lidé ve městě žijí na úkor ostatních. Uvědomují si, že se venkované vzbouřili po právu, je však zároveň jasné, že je někdo s vlastními cíli podporuje a nechce přistoupit na mírové jednání.

Sam Hawkeová čtenářům předložila dobrodružný příběh s detektivní zápletkou, se spoustou intrik, s drobnou romantickou linkou a s velkým množstvím bojových scén. V románu reflektuje otázku náboženství, bohatství, nadřazenosti, vztahu k přírodě a předkům a přidává jen kapku magie vycházející právě ze spojení s přírodou. Fantasy prvky jsou tu tedy jen drobné.

Ačkoli se celý příběh odehraje jen během několika týdnů, problémem románu je velice pomalý rozjezd, zdlouhavá příprava na bitvy, spousta k ničemu nevedoucích jednání a slepé uličky v pátrání po traviči. Otázka „Kdo to udělal?“ je v podstatě to jediné, co čtenáře v první polovině u Města lží drží, protože i když se v některou chvíli zdá, že už je jasné, kdo za otravou stojí, vzápětí je všechno jinak. Na nejnapínavější část příběhu je ovšem třeba si počkat až do poslední třetiny téměř šestisetstránkového románu, což může být těžké překousnout.

Zpestřením knihy jsou popisy různých jedů na začátku každé kapitoly, ovšem jsou to jedy vymyšlené pro potřeby románu. Naopak by se hodila jak mapa města, tak mapa světa, který autorka vytvořila. A čtenáři by asi ani nepohrdli rejstříkem postav či slovníčkem výrazů pro různé speciální typy oblečení, potravin a dalších věcí.

Sam Hawkeová vytvořila zajímavý svět a především sympatickou trojici hlavních postav, které příběh táhnou. Vymyslela originální zápletku s mnoha zvraty a vcelku překvapivým rozuzlením a zejména v poslední třetině se jí daří udržet čtenáře v napětí. Přesto se obávám, že rozvleklý začátek způsobí, že někteří čtenáři knihu odloží jako nedočtenou. Naopak ti, co dočtou do konce, asi budou vyhlížet druhý díl Hollow Empire. Je však třeba říct, že Město lží má uzavřený příběh, a jsem tedy zvědavá, jakým směrem se hodlá autorka dál ubírat.

Vydal: Host, 2019
Překlad: Alžběta Lexová
Obálka: Greg Ruth