Rick Riordan: Zloděj blesku

Literární recenze / 13.1.2020 /

Po ilustrovaném vydání Harryho Pottera mezi české čtenáře zamířil další fenomén v literatuře pro mládež. A sice Zloděj blesku, první díl pentalogie o současných dobrodružstvích mladého poloboha Percyho Jacksona od amerického spisovatele a učitele Ricka Riordana, s bohatými ilustracemi zkušeného Johna Rocca.

Percy Jackson je dvanáctiletý žák internátní akademie Yancy. Trpí hyperaktivitou, dyslexií a občas je trochu drzý. Učitelé ho považují za pěkný dáreček, protože vcelku pravidelně mění školy, ale Percy za to tak úplně nemůže, protože během školního roku se stane vždycky něco velmi divného. Naposledy na třídním výletě do Metropolitního muzea umění, kde mezi sbírkami starověkých řeckých a římských památek vypařil svoji učitelku matematiky. Až na to, že nikdo ze třídy, ani latinář, který byl s nimi, si na ni nepamatují. Okolo Percyho se děje něco naprosto divného, a až v létě Percy zjišťuje, že to souvisí s otcem, kterého nikdy nepoznal. Každý puberťák se totiž jen tak nedozví, že jeho rodič je jeden z řeckých bohů sídlících na hoře Olymp a že pokud se nevydá na super nebezpečnou výpravu hodnou hrdinů ze starých příběhů, umře velice bolestnou smrtí. Takový běžný den v životě řeckého poloboha.

Řečtí bohové vždycky měli slabost pro smrtelníky, a proto se není čemu divit, že Percy není jediný polobůh. Na dobrodružnou výpravu se s ním vydávají i jeho noví kamarádi Annabeth Chaseová a Grover. Společně čelí nebezpečným monstrům, vzájemným předsudkům i božským úkladům. Jejich putování si nezadá s těmi ze starých příběhů, jen je neuvěřitelně skvěle oděné do moderního kabátku, protože bohové nezemřeli. Přizpůsobili se, lehce pozměnili své zvyky a během tisíce let z Řecka doputovali až do Ameriky. Jejich olympské sídlo se teď nachází v New Yorku. Najít ho mohou však pouze ti, co dokážou prohlédnout magii.

Na základě Percyho dobrodružství vznikly i dvě velice špatné filmové adaptace, i když jako samostatné fantasy filmy by nebyly úplně tragické. Celá pentalogie vyšla v češtině v pevné i měkké vazbě. Na ni navazují dvě další série ze světa, kde v současnosti žijí mezi obyčejnými lidmi i potomci řeckých a římských bohů. Ta druhá – Apollónův pád zatím nedospěla ke svému konci.

Ilustrované vydání Zloděje blesku má šanci přitáhnout k sérii novou generaci čtenářů lačnících po svižném dobrodružství, kde se potkávají božské machinace, velké přátelství i nečekané maléry. Zkrátka všechny ingredience, co nutí čtenáře, aby se vraceli a nechtěli se svých hrdinů vzdát.

Knihu ilustroval John Rocco a dodal jí úplně nový rozměr. Nejenže má velký formát, ale i barevný výtvarný obsah. Za zmínku stojí, že třeba kapitoly v podsvětí mají místo bílých stránek s černým písmem zbarvení černé s bílým písmem. John Rocco umí krásně vykreslit různé netvory a zrůdičky. I zpodobněné prostředí je nesmírně efektní, ale hlavní hrdinové mu vůbec nejdou. Všichni jsou hodně ošklivé děti. Jako potomci bohů by měli mít vcelku dobrou vizáž, i když nikoliv vkus, samozřejmě až na Clarisse, ilustrace však tomu neodpovídají. Ovšem záporáky a slizouny John Rocco zpodobňuje výborně.

Pro všechny, kdo zatím s Percy Jacksonem neměli tu čest, je ilustrované vydání Zloděje blesku perfektní příležitostí, jak se s ním důvěrně seznámit. Možná později zjistí, že tohle je poměrně návykové čtení a že výprav s polobohy není nikdy dost. Někdo ten svět zkrátka zachraňovat musí.

Vydal: Fragment, 2019
Ilustrace: John Rocco
Překlad: Dana Chodilová